Elgspiggen, høyest i Tolga (22.07.2017)

Written by Tom3041 (Tom Benonisen) GSM

Ascents Elgspiggen (1,604m) 22.07.2017 12:20

Prosjekt kommunetopper i Hedmark (Østerdalen)

Etter Raudsjøpiggen, Raudsjødalen er det tilbake til Brydalen og sørover til bomveien mot Spekedalssætra. Automatisk bom for kort, kr. 120. Delvis er denne veien ganske dårlig. Det går smått og jeg krysser alt jeg har i håp om å unngå punktering. Som vanlig her oppe, så starter turen i bjørkeskogen. Grei sti. Jeg følger den opp til bekken på høyde ca. 1060. Her renner det en liten bekk der jeg fyller opp med vann. Tror det var siste mulighet. Skrår oppover i grei ur. Fin utsikt. Ned tar jeg en mer vestlig rute. Skikkelig dumt. Veldig løs ur. Løsner ei svær blokk som bare er en er millimeter fra å treffe foten min. Jeg lister meg nedover og er glad når jeg treffer mykt moseunderlag. Jeg drar videre til Alvdal for luksusovernatting på hotell ;) Tanken er å gå på Alvdals-Sølen, men værmeldinga sier regn og torden, så da blir neste mål i "lavlandet", Raskiftet - gjett om jeg dumma meg ut ...

Mot Spekedalen. Grusveien ses tydelig over fjellet.
Mot Sålekinna, gårsdagens turmål.
Utsikt mot vest. Den lille toppen til høyre i blidet er Raudalspiggen, der jeg var i går kveld.
Mot Sølen. Den har "vært med meg" overalt jeg har gått her oppe. Flott topp :)