Smørstabbreen (05.05.2017)  6

Veslebjørn (2,150m) 05.05.2017
Veslebjørn Sørøst (2,075m) 05.05.2017
Veslebjørn Vest (2,090m) 05.05.2017

4 dager på Smørstabbreen

Den opprinnelig planen var å gå Høgruta fra Gjendesheim til Krossbu, men siden det var lite snø flere steder i ruta så ble det en langhelg på Krossbu. Opprinnelig var vi ca ti stk som skulle gå Høgruta, og tilslutt var vi tre.. Vi tre fikk en helg vi ikke glemmer.

Jeg og Tore dro opp fredag morgen, og var på plass ca kl 1500. Vi rakk å ta Kalven denne ettermiddagen. Det var veldig varmt, og helt nydelige forhold på tur ned. Utpå kvelden kom Hanne, så da var vi tre.

Pust i bakken før vi gikk opp på ryggen mellom Skeia, og Veslebjørn.

Dagen etter, på Lørdag var det Storebjørn som var målet. Vi gikk opp rett etter Skeia, og kom oss opp på den flotte ryggen mellom Skeia, og Veslebjørn. Fra Veslebjørn gikk vi opp på Storebjørn. På toppen var vi selvsagt ikke alene. Det var varmt og vindstille på toppen. Nedkjøringen fra Storebjørn var enda hard etter minusgradene på natta, så nedkjøringen var ikke optimal. På returen gikk vi gjennom Bjørneskaret. Nåe man først er er i Bjørneskaret, så "må" man også oppom Soksa, som vi gjorde. Nedkjøringen til hytta var som er drøm, myk snø til å sette fine runde svinger.

På ryggen mellom Skeia, og Veslebjørn.
På toppen av Veslebjørn.
Storebjørn sett fra Veslebjørn
Dagens mål, Storebjørn.
Folksomt på toppen.

På dag tre hadde vi bestemt oss for Store Smørstabbtind. Denne turen gikk vi også i solvær hele dagen, men det var en kald trekk i lufta, og hard snø hele veien selv ned lia fra Veslebreatind. Vi satte igjen skiene ved den lille steinformasjonen på platået for selve oppstigningen. På platået blåste det ganske kraftig, men på toppen var det helt vindstille.
Etter en matpause i le ved steinformasjonen gikk turen videre til Veslebreatind. Derfra er det veldig flott nedkjøring til Krossbu. Ettersom det var kald i lufta, så ble en hard nedkjøring både med tanke på hardt føre, og slitsomt for beina.

Strålende sol, selv om det var kaldere denne dagen.
Soksa
Store Smørstabbtind i framkant. Den ser veldig bratt, men blir mildere når man kommer innpå.
Storebjørn. Man kan tenke seg til at det er to ører som stikke opp, og på høyre side kan man ane en bjørnelabb. (Bjørnelabben)
Store Smørstaddtind.
Rast ved steinformasjonen i Skaret mellom Store Smørstabbtind og

Etter frokost den fjerde dagen, så pakket vi sakene og reiste nedover mot Lom. Vi stoppet for å ta med oss Loftet. Om det gikk an så var det enda hardere nå enn dagen før. Det fine været hadde reist sin vei, og vi gikk opp i sterk vind, og lettskyet vær. Fin tur dette også, selv om det hardt og tungt på vei ned. Det ble en god del stopp for å kvile låra.

Da vi kom ned fra Loftet satte vi kursen hjem.

Takk for en flott tur Hanne og Tore.