Kremtoppen Sølen (19.07.2017)

Written by KristineL (Kristine Maurdal Lillejordet)

Ascents Nordre Sølen (1,699m) 19.07.2017 13:24
Midtre Sølen N1 (1,510m) 19.07.2017 14:15
Midtre Sølen (1,755m) 19.07.2017 15:02
Midtre Sølen S1 (1,682m) 19.07.2017 15:41
Søre Sølen (1,688m) 19.07.2017 17:48

Hans Thorvald og jeg syklet ca 5 km fra Nysetra til Sølenhytta. Været var overskyet og det var tåke på toppene i det vi gikk i vei på turen. Fra Sølenhytta fulgte vi stien et stykke før vi tok av og gikk opp mot Nordre Sølen. Det var mye stigning men greit terreng å gå i. Toppen ga flott utsikt.
Deretter gikk vi en del nedover før det startet en ny stigning mot Sølen N1. Der bygget vi en liten varde før vi startet klyvingen mot Midtre Sølen. På veien dit var det stilig utsikt ned mot Nordre Sølenholet.

Tåken lå over toppene i starten av turen
Hans Thorvald på vei opp til Nordre Sølen
Utsikt mot Nordre Sølenholet med Sølen N1 til høyre
Hans Thorvald foran Midtre Sølen

På toppen av Midtre Sølen tok vi turens andre nistepause og hilste på de første folkene på turen. Været hadde bedret seg på noen timer, og det var fint å sitte i sola. Da vi gikk nedover igjen mot Søre Sølen tok vi en liten avstikker oppom Sølen S1. Nede ved Skardstjønna var det et helt nydelig skue utover vannet. Vi skrev oss inn i en bok som var der, før vi igjen gikk mange høydemeter opp mot dagens siste toppunkt, Søre Sølen. Det var tungt å gå oppover, men flott vær og utsikt hjalp på. Veien ned fra toppen var litt kjedelig. Spesielt med noe løs ur i starten. Etter hvert kunne vi finne igjen stien som vi fulgte tilbake til Sølenhytta. Derfra ventet det en tung sykkeletappe før vi omsider kunne lage oss middag å slappe av. Maten smakte veldig godt, men det hadde vært fint å sittet ute fremfor i bilen. Det krydde av mygg på teltplassen.

Skardstjønna og Søre Sølen

Men alt i alt en flott dag, og meget flott tur. Gjentar den gjerne!