Snøhetta rundt (13.07.2017)  5

Snøhetta (2,286m) 13.07.2017
Snøhetta Midttoppen (2,278m) 13.07.2017
Snøhetta Vesttoppen (2,253m) 13.07.2017

Traversen i sol fra morgen til kveld

Vi startet fra Rena kvart over fem, og var framme på Hjerkinn ca halv åtte, en time før bussen gikk. Det var to fulle busser som kjørte inn.

Pakking før avreise.
Snøhetta hilser oss velkommen.

Første pust i bakken, og en matbit ble ved hytta ved foten av fjellet.

På tur opp mot hovedtoppen var det mange folk, og tendenser til køgåing.

Haakon, og Kristian på toppen.
På toppen er det en sikteskive.
Greit å sjekke at det er langt ned.. Vesttoppen, og Hettpiggen i bakgrunnen som to horn.

Etter nedstigningen fram midttoppen var det klart for første parti med tau.
Haakon leder ann
Veivalget opp til Vesttoppen
Opp mot Vesttoppen
Oppe på Vesttoppen, der ble vi forøvrig klar over at vi ikke hadde mye tid til overs hvis vi skulle rekke siste bussen ned til bilen. (som stod parkert 14 km fra Snøheim)

Selv om man har dårlig tid, så må man jo ta noen bilder av seg selv også.. ;-)

To pakker, mens en er opptatt av bilder...
Etter rask gange i steinura ned fra Vesttoppen, og springmarsj da vi kom på stien ble vi 300 meter for sene til bussen. Ganske surt..
Litt usikker hvorfor det rulles på bakken..

...da smakte det godt med Cola og fyrstekake på Snøheim..

Etter tøy og bøy, samt rulling på bakken, satte vi lystig kursen mot bilen.

På veien ned til bilen så vi mange moskus

Mor og barn.
Denne oksen gikk vi på da vi skulle omgå en flokk som sperret veien. Vi var vel ca 50 meter unna da vi oppdaget den. Heldigvis gikk det bra og vi tak oss rolig tilbake.

Turen fra Snøheim til bilen tok ca 4 timer. Vi brukte vel ca en time på å unngå Moskus. Veien var akkurat saltet og derfor stod de i veien å slikket salt flere plasser, og holdt seg inntil veien. Dette var jo selvfølgelig spennende og morsomt.. (spesielt nå dagen etterpå..) Til slutt ble det litt slik " å, se moskus på veien.. å nei..

På tur til bilen takket Snøhetta for besøket, og ønsket oss velkommen tilbake.

Takk for turen Kristian, og Haakon.