Travers fra Sunnmørslauparen til Lauparen (10.07.2017)

Written by Birgitte

Ascents Lauparen (1,434m) 10.07.2017
Sunnmørslauparen (1,254m) 10.07.2017

Jørgen, Robert og jeg parkerte ved Grytalisætra og fulgte stien mot Lauparen, tok av mot venstre opp mot Summørslauparen, måtte igjennom en krattskog før vi kom opp på ryggen. Gikk videre opp ryggen mot Lauparen etter å ha vært på toppen av Sunnmørslauparen, blåste friskt, men spiste lunsj i le før stigningen startet på ryggen videre. Vi var ikke sikre på om vi kom til å komme opp til Lauparen uten tau, men vi måtte prøve. Om det ble for eksponert var vi enige om å snu.

Et par hundre meter under toppen ble det litt vanskelig å følge ryggen opp, så vi tok litt ut til venstre mot en snøflanke og fant en vei opp uten å være for eksponert. Her var det klyving (grad 2) opp til toppen - det kunne minne litt om en slags renne vi fulgte oppover på nordsiden, det var gode tak til føtter og hender, men vil ikke anbefale andre å ta turen med mindre man er vant til klyving i bratt og eksponert terreng.