Breidskardtinden (tur-retur) (20.07.2017)

Written by DagL (Dag Lukkassen)

Ascents Breidskardtinden (883m) 20.07.2017
De majestetiske tindene som øynene hviler på hver gang man sitter i bilen på Bognes og venter på Skarberget-ferga

Turen fra Eide til Breidskardtinden er på 7.5 km. Man parkerer i Eide på en forholdvis stor parkeringsplass. Herfra går det en smal vei som det ikke anbefales å kjøre på. Etterhvert følger man en sti langs havet til den flotte vika Sommerset. Herfra ser man tydelig tinden man skal opp på, og man tar seg oppover langs ei elv som renner ut innerst i vika. På turen opp følgte jeg feil elv (liten bekk) og havnet dermed for langt til høyre. Ved skoggrensen møtte jeg på bratte og glatte berg som jeg ikke klarte å forsere, og måtte dermed ta meg ned endel høydemetre før jeg kunne gå oppover mot venstre langs ryggen og videre opp mot Breidskardtinden (se gps-sporet). Jeg hadde egentlig tenkt å gå videre til Rundtinden, men droppet det etterhvert som tåka ødela sikten på toppene.