Knalltur til Jakta (19.07.2017)

Written by gedded (Fredrik Gedde-Dahl) GSM

Ascents Jakta (1,589m) 19.07.2017

Etter Slogen i går var det klart for Jakta i strålende vær i dag. Oda og Thomas kom oppover i går kveld og var også klare for å bli med i dag! Vi våkna opp et stykke oppe i Norangsdalen hvor vi hadde leir. Tok oss god tid til frokost og kjørte ned til utkanten av et jorde hvor vi parkerte. Var greit med bil med litt bakkeklarering innover her.
Klokka viste nesten 13.00 da vi starta å traske oppover mot Konedalen i varmen. Gikk fint innover på god sti. På 350ish høydemeter skulle elva krysses. Var god fart i elva, men kryssinga gikk fint med et lite lengdehopp.

Over tregrensa og oppe i Konedalen slakte det etter hvert litt ut. Her åpnet også utsikten mot Slogen og Store Smørskredtinden seg også opp, et nydelig syn! Må uten tvil tilbake hit for å komme til topps på sistnevnte!
Oppe i dalen var det flere partier med snø og snøballkasting var ikke til å unngå. Ble etter en liten stund inngått fredsavtale, kanskje likeså greit.
I enden av dalen endte vi litt for langt sør og bomma derfor på stien opp. Dette førte til at vi fikk noen partier i bratta med småklyving på vått berg, ikke helt gunstig men det gikk seg fint til. Siste del opp til toppen var det stienur det gikk i.
Vel oppe var det fantastisk utsikt i alle retninger. Lite vind og sol gjorde at toppen virkelig kunne nytes lenge med mat og øl. Var på toppen i 1 time og 15 minutter før vi starta på returen. På vei ned til Konedalen fra toppen fant vi stien, noe som gjorde første del av returen ganske mye enklere. Elvkryssinga var hakket vanskeligere på returen da det ikke var like solide steiner å hoppe fra og lande på, men det løste seg greit etter hvert. Vel nede igjen kjørte vi tilbake til camp for middag, øl og hvile før det var tur til Råna og Midtre Regndalstind fra Urke i morgen. Takk for turen!

Kryssningspunktet
Slogen
Store Smørskredtinden, hit må jeg en dag!
Solid toppvarde!
Hjørundfjorden leverer
Akkurat starta på returen, utsikt inn Storfjorden