Leirhøe (19.07.2017)

Written by dygj (Bjarte Dyngjeland) GSM

Ascents Leirhøe (2,330m) 19.07.2017 16:05

Ettersom jeg knakk venstre arm uken før ble dette eneste topptur i Jotunheimen denne sommeren.

Start fra Spiterstulen der absolutt alle mulige og umulige parkeringsplasser var tatt. De aller fleste av folk som var på vei til galdhøpiggen.

Vi gikk inn stien nede i dalen nesten til vi kom til bekken Leirgrove. Stod en stor varde uti terrenget så vi peilet oss inn mot den. Inge sti men noen dyretråkk her. Krysset elven etter en stund og fortsatte oppover på høyre side. Noe små vardinge og tråkk oppover.

Første del ganske ok på gress og tråkk. Senere ur og noen snøfelt.
Er et kort stykke spm er litt bratt men uten at man må klyve.

Videre opp langs Eggen. Ganske langt til toppen og man tror man er oppe, men jaggu var det ikke en topp til.

Fin varde på toppen med gammelt triggpunkt like ved.
Toppen var helt snødekket.

Fantastisk utsikt til alle Jotunheimen fjell, Besshø, Surtingshue, Nautgardstind, Glittertind, Galdhøpiggen.... Og videre utstyr mot Hurrungane og Sogn. Man er høyt oppe og ser fjell i alle rettninger.

Vi hadde sol, blå himmel, vindstille, 20 grader. helt magisk.

Ned omlag samme vei, men valgte litt andre snøfonner for å få det mindre bratt.

med var Thomas, Reiten, John Olav og Ann kristin.