Uranostind (19.07.2017)  6

Written by BjørnF (Bjørn Fillipsveen)

Start point Koldedalsvannet p-lomme (1,220m)
Ascents Uradalsvatnet S1 (1,358m) 19.07.2017 09:35
Uranostinden (2,157m) 19.07.2017 13:28
Visits of other PBEs Koldedalsvatnet p-lomme (1,200m) 19.07.2017 16:45
NORGES 1000 STØRSTE PF TOPPER.
En topp jeg har drømt om noen år, men som fra Tyin har en fryktinngytende flott profil.Da Otto spurte om jeg ville være med trengte jeg ingen betenkningstid. Været var aldeles nydelig.Men minusgrader om natta på Tyinholmen.Det var noe frem og tilbake om hvilken rute vi skulle velge. Breen eller inn Urdadalen og opp i skaret mellom Slingsbytinden og Uranostinden.Vi valgte dalen. Det gikk fint til vi kom et godt stykke opp i bratta. Der ble vi møtt av sva med is på.Leita litt fram og tilbake og fant en plass hvor Otto tok seg opp og fikk sendt ned tau til oss. Da kom vi oss opp på en trygg måte. Deretter greit før det ble en lang bratt snøflanke som vi måtte traversere. Min første ordentlige tur med stegjern. Syntes faktisk det gikk veldig greit. Konsentrerte meg om trygge steg og de flotte leggene til Inger Lise.Var en stor lettelse å komme opp i skaret. Kort opp til toppen herfra. Hadde hørt at mange fikk sjokk når de fikk se den smale toppeggen. Den virket helt trygg pga en snøfonn som ble et slags gelender. God plass var det dog ikke. Ble ikke lenge på toppen pga plassmangel. Otto og Inger Lise stakk en tur oppom Slingsbytinden mens jeg valgte å spare mine gamle ben. Vi gikk breen ned igjen. Veldig glad i ettertid at vi valgte som vi gjordeMin i særdeleshet beste topptur. Fikk bedret min selvtillit både når det gjaldt bratthet og luftighet.

Falketind.

Uranostind.

Litt nærmere.

Hurrungane.

Inger Lise venter på tau.

Opp mot toppeggen.

Sitter på utsiden av varden, luftig.

Østsiden.

Søreggen.

Uranostinden rundt

Written by otto 21.07.2017 21:43

Hva annet kan jeg si enn terningkast 6..

Sv: Uranostinden rundt

Written by BjørnF 22.07.2017 06:29

Helt klart! Topp topptur! Skal begynne med terningkast jeg også.