Storafjellet (Boknafjellet), Bokn (19.07.2017)

Written by knutsverre (Knut S. Andersen) GSM

Start point Kaien Sør-Bokn (1m)
Endpoint Samme (1m)
Ascents Storafjellet (134m) 19.07.2017 07:15
Visits of other PBEs Bokn kai båtrute (1m) 19.07.2017 06:25

Øytopping i Ryfylke - dag 2

Godværet i Ryfylket vedvarte. Astrid og jeg hadde som mål å komplettere listen over Øytopper i Rogaland. Etter en vellykket tur til den noe avsidesliggende Nevøyna i Suldal dagen i forveien, kjørte vi til et Air-BNB hus på Halsnøy for overnatting. På forhånd hadde vi gjort nitide studier av ferge- og hurtigbåtrutene i Ryfylke og funnet ut at dersom vi tok en tidlig start, kunne vi klare å få med oss de siste tre øytoppene vi manglet i Rogaland på en dag. Først ut var

Storafjellet (Boknafjellet) på Sør-Bokn
Hurtigbåten gikk fra Judaberg kl 0615. For å rekke dette sto vi opp kl 05 slik at vi skulle ha rimelig god tid å kjøre til Judaberg og finne parkering på kaien. Men da hadde vi ikke regnet med pågående tunnelarbeid og kolonnekjøring i Mastrafjordtunnelen, noe som nesten skulle komme til å spolere hele opplegget for dagen. Egentlig skulle vår kolonne gå kl 06. Da hadde vi ikke rukket fergen. Heldigvis ble arbeidet avsluttet 10-15 min før kl 06 slik at vi slapp gjennom og kunne kjøre i 80+ km/t gjennom tunnelen og videre utover mot Judaberg. Der parkerte vi på siste ledige plass på kaien, og hadde enda 5 min margin til avgang kl 0615. Imponerende syn når tre hurtigbåter til forskjellige destinasjoner legger til med baugen mot moloen på Judaberg. Et meget effektivt samband! Vi reiste med Helgøy Glimt fra Kolombus. Den meget hyggelige kapteinen var imponert over at noen var så grytidlig ute for å besøke Boknafjellet. Det hadde han ikke opplevd tidligere! Vi fikk gode råd om turen, og fulgte disse.

Søre Bokn en nydelig, tidlig juli-morgen. Storafjellet 134 moh litt til venstre for midten
Meget bra infoskilt på kaien
Tidlig morgen og lange skygger på kaien Sør-Bokn
Vi fulgte veien nordover mot gården på Indre Bokn
Gården på Indre Bokn
Fulgte gårdsvei/traktorvei i duggvått gress mot toppen

Traktorveien går nesten helt opp til toppen, og er godt godt merket og ryddet, men noe våt enkelte steder. Siste stykket opp mot toppen er det god sti. På toppen er det et trig-merke og skilt som forteller at du er kommet til toppen av Boknafjellet. Høyeste punkt her oppe fant vi på en liten bergknaus 2 m sør for trig-merhket på GPS 325136 6562410.

Trig-merke og skilt på Storafjellet
Høyeste punkt på Boknafjellet 2 m sør for trig-merket

Ned igjen fulgte vi den kortere, bratte stien ned til gården på Ytre Bokn der det fortsatt så ut til å være gårdsdrift.

Gjennom tett granskog ned mot Ytre Bokn
Nærmer oss Ytre Bokn. Ta til venstre ved steingarden!
Tilbakeblikk mot Boknafjellet 134 fra Ytre Bokn

Turen var unnagjort å godt under 1.5 t i meget rolig tempo. Vi hadde god tid til å nyte dagen på kaien før hurtigbåten kom tilbake for å plukke oss opp kl. 0835. En flott tur denne nydelige morgenstunden på Sør-Bokn, og en god start på dagen!

Hurtigbåten kommer for å hente oss på kaien på Sør Bokn