Cosmiques arete (13.07.2017)  6

Written by j_snorre GSM

Characteristic Alpine climbing
Ascents Cosmiques (3,613m) 13.07.2017

Dag tre i Chamonix ble satt av til en aklimatiseringstur over Cosmiques-ryggen. Dette er en enkel alpintur med mye klyving og noe treer og firerklatring. Vi hadde knallvær som gjorde at det tidvis var baristemp på 3600 moh, og at turen ble en meget behagelig affære (til tross for mye folk og tidvis noe kødannelse). Det var heller ikke feil å bokstavelig talt kunne toppe ut på Aguille de Midi, tusle seg inn på cafeen, kjøpe seg ei øl og en is og avslutte aklimatiseringsøkta med soling en times tid.

Ikke den verste dagen å ta seg en tur i høyden.
Dagens mentale crux for mange; stien ned fra Aguille du Midi. Mange skjelvne vinkelknær å se blant folk.
Dent du Geant og Grandes Jorasses i bakgrunnen, og folk på vei ned på breen.
Ruta over breen mot Cosmiques-hytta med tre-fjellsruta mot Mont Blanc bakerst (som vi skulle gå senere i ferien).
Sydveggen på Aguillde du Midi.
Sydveggen på Aguillde du Midi med klatrerer blant annet på Rebuffat-ruta.
Cosmiques-ryggen sett fra sør.
Ole er i gang opp den første enkle delen av ryggen.
En av feriens fineste matpauser mens vi venta i rapellkø.
Klatrere på toppen av sydveggen på Aguillde du Midi og flokker av turister som tilskuere.
Vi er fremme, og det er kun stigen opp til utsiktsplattformen på Aguillde du Midi igjen.
Teknisk meget krevende avslutning.