Aiguille de L'Index (11.07.2017)  5

Endpoint Toppen av Index-heisen
Characteristic Alpine climbing
Visits of other PBEs Aiguille de L'Index (2,595m) 11.07.2017

Dag 1 i Chamonix bestemte vi oss for å ta ei lett og kort rute for å bli kjent med gradering og nivået på rutene. Vi gikk to enkle bolta taulengder opp til hylla som leder bort til sør-øst-rygg-ruta, og fulgte den klassiske sør-øst-ryggen til topps. 5-10 min anmarsj til innsteget. Gikk en enkel og velsikra 5c-variant i andre taulengde. Ellers enkel og fin klatring langs ryggen over 4 taulengder på 4-tallet. Retur via en lang rapell (ca 50-55 m) fra toppunktet og ned i Index-renna. Deretter en snau halvtime ned til heisen.

Indexen sett fra toppen av heisen. Ruta begynte nede til venstre i bildet og fulgte naturlig drag opp til midt på den begrodde hylla som går på tvers fra renna til høyre i bildet og bort til sør-øst-ryggen som følges til topps.
Ole med Mont Blanc-massivet i bakgrunnen.
Anja følger i nest siste taulengde. Mye folk på ruta og mye forbiklatring på den siste lengden.
Anja følger i nest siste taulengde.