Ørnakula - "ny" øytopp på Fogn (19.07.2017)

Written by knutsverre (Knut S. Andersen) GSM

Start point Høgaste P-lomme (115m)
Endpoint Samme (135m)
Ascents Ørnakula (166m) 19.07.2017 11:06
Domfjellet (165m) 19.07.2017 11:25
Visits of other PBEs Høgaste P-lomme (135m) 19.07.2017 10:45
Ørnakula utsiktspunkt (164m) 19.07.2017 11:45

Øytopping i Rogaland - dag 2

Etter den flotte, tidlige morgenturen til Boknafjellet på Sør-Bokn var vi tilbake på Judaberg kl 0835, fortsatt i nydelig vær. Kl 1010 var det avgang for bilfergen til Fogn og et besøk på øytoppen her.

Ørnakula 166 høyest på Fogn
Inntil ganske nylig var Domfjellet 165 regnet som høyeste topp på Fogn, og det er denne toppen som fortsatt er oppført på de to listene over Øytopper i Rogaland og Øytopper Fastlands-Norge.
Fra nye kart med 1 m koter viser det seg imidlertid at høyeste punkt på Ørnakula ligger over 166 m-koten - altså marginalt høyere enn Domfjellet som ligger over 165-koten, men under 166-koten. På nettsidene for Fogn figurerer Ørnakula med høyde 170, men dette må være feil bedømt ut fra kartet og kotehøydene. For ytterligere å komplisere forholdene går turstien ikke til høyeste punkt på Ørnakula, men til Ørnakula utsiktspunkt der høyden er 165m på høyeste bergnabb, men 164 m ved turkassen og benken!
Vi var heldigvis klar over endringen av HP på Fogn på forhånd.

Turen til Ørnakula og Domfjellet
Vi kjørte til det høyeste stedet på veien vest for fjellene, og fant (privat?) parkering i Høgaste P-lomme. Et lite stykke nord for denne er det trapp over gjerdet og svak sti innover mot toppene.

Parkering på Høgaste
Stistart mot Ørnakula og Domfjellet

Stien går gjennom og i utkanten av landbruksområder, og er sterkt preget av dette. Mange steder har den mer karakter av et kraftig, sølete dyretråkk enn en vanlig sti. Stien fører inn til en ny jordbruksvei som er under bygging. Der denne slutter gikk vi feil og fortsatte rett frem, noe som gjorde at det ble litt bushing og forsering av et piggtrådgjerde før vi kom oss opp på toppen. Tilbake fant vi bedre sti som det anbefales å følge.

Ørnakula 166
Gikk til GPS-koordinaten på PB 324117 6560142 som stemte helt med egne målinger. Dette stedet er en liten skog- og gresskledd kolle uten noen spesiell markering.

Ørnakula 166 sett fra sørsiden
Astrid på Ørnakula 166 - HP på Fogn

Domfjellet 165
Vi gikk ned i det lille, men markerte skaret sør for Ørnakula og fulgte god sti bort til masten og høyeste punkt på Domfjellet. Dette ligger oppe på en fjellknaus der det tidligere har stått et trig-merke. GPS her 324182 6559904.

Astrid på Domfjellet 165
Fra fjellknausen med HP mot masten
Flott utsikt over øyriket i Ryfylke!

Tilbake i skaret sør for Ørnakula oppdaget vi en god sti som gikk nordover opp en bratte og var merket Ørnakula. GPS her 324144 6560126. Jeg hadde lyst til å undersøke hvor denne stien førte hen mens Astrid begynte å gå mot bilen. Stien går opp et par bratte sva der det er lagt ut tau, og viste seg å føre frem til

Ørnakula Utsiktspunkt
Her er det glimrende utsikt mot det flott øyriket i øst. Det er og satt opp turkasse med bok og en benk. På vei til utsiktspunktet passerer en over en høyde på kote 165, men stedet med utsikten ligger litt lavere enn dette.

Sva med utlagt tau på stien mot Ørnakula
Ørnakula utsiktspunkt 165 med feil høydeangivelse
Flott tilrettelagt område!
Utsikten var det ingenting å si på!

Ringte Astrid, men hun var allerede et godt stykke unna og lite innstilt på en retur. Ned en bedre rute/sti tilbake til bilen og fergen tilbake til Judaberg som gikk kl 1225.
De to øytopp listene er nå korrigerte.

Strafferunde...

Written by otto 08.08.2017 18:12

Hver gang strafferundene dukker opp må vi trøndere reise så lang. Sist var det Sogndalen og nå Rogaland... Uansett skal vi rydde opp.. Ser at en øy har forsvunnet ut av lista. HVILKEN ER DETTE...

Sv: Strafferunde...

Written by knutsverre 08.08.2017 20:08

Bra Otto! Så mye som du og Inger Lise farter rundt i Norges langstrakte land, skulle dette være en lett match!

Øytoppen sommer blitt vekke er Storhaugen på Ålforo i Fitjar kommune, Hordaland. Den hadde tidligere høyde på 100 m, men nye kart viser at toppen ikke når 100 m kvoten. Fjernet etter diskusjon mellom adm Sturla og Morten.

Huff da !

Written by Snilen 25.07.2017 17:15

Her er det nok noen som får seg en strafferunde

Sv: Huff da !

Written by knutsverre 26.07.2017 10:55

Mulig det. Kanskje Otto og Inger Lise må ta seg en ny tur til Halsnøy? Ellers er det vel ikke så mange ihuga øytopp-samlere. Har sendt rapporten til Finnøy kommune slik at de kan sjekke dataene.