Urkeegga (18.07.2017)  4

Written by miombo (Rune Berg) GSM

Start point Myrsetra (380m)
Endpoint Maudekollen (1,021m)
Ascents Klokksegga (950m) 18.07.2017 10:26
Maudekollen (1,029m) 18.07.2017 10:26
Visits of other PBEs Urkedalen bomveg (70m) 18.07.2017 10:26

Hadde ankommet Urke kvelden før i øsende regn. Hadde lest om Urkeegga i Turisforeninga sitt magasin. Tenkte derfor at det var fint å starte med den. Hadde planlagt Slogen neste dag. I beskrivelsen ble det anbefalt å parkere ved Myrestra i enden av bomvegen som gikk på vestsida av elva ved campingen. For øvrig en enkel og grei campingplass med fornuftige priser. Når vi forlot bilen krysset vi elva på ei god bru. Der sto det et merke som indikerte Urkeegga og som pekte mot øst. Vi venta at stien ville ta opp ganske snart men den gang ei. I beskrivelsen var det anbefalt å gå fra vest på grunn av brattheten til stien. Derfor var vi også interesert i å gjøre det. På grunn av skodde var det litt vanskelig å vite akkurat hvor vi var. Etter ei stund traff vi et par som hevdet de ikke fant stien lengre og som forklarte oss at vi nok var ved den østre enden da. Etter litt diskusjoner og kikking på kart valgte vi å gå videre. Stien var merket, men akkurat der den svingte sør var det litt langt til merket og den stien med minst tråkk var den vi skulle følge. Dette var vest for et lite vatn som lå der. Stien hadde et tredele akkurat der. Den mot venstre gikk vel videre til Patchellhytta. Når vi nå så at vi var på ei godt merka rute bar det opp i skoddheimen i Jenteskaret. Fint å gå her. Vi kom etter hvert opp på eggen og svingte vestover. Fint å gå her og vi skimtet av og til utsikten. Litt friskt her og der men ingen ting å grue seg til. Alle kan gå her. På siste toppen fikk vi endelig kommet under skydekket og fikk utsikten og den var enestående. Vien ned derfra var veldig bratt og glatt så vi burde ha gått opp der. Der hadde de som merket ikke gjort jobben sin. Ved Myrseter burde det være merkinger i begge retninger slik at man skjønner at man har valget. For å ta den bratteste delen opp, må man ta til høyre etter brua ved Myrseter og langs en grusvei ned til en bom, ca 50 m lengre fremme tar stien opp lia. Det er nok mulig å gå opp til denne bommen fra Urke Camping også om man orienterer seg til rigtig vei nedenfra. Det legger vel til et par km til turen, men fortsatt veldig overkommelig. Turen minnet litt om Romsdalseggen i sin utforming, men mindre folk og litt enklere kanskje. Med klar sikt anbefales turen virkelig.

Ved brua over elva ved Myrseter
Her ved skiltene bør man gå til høyre og ned grusveien som man ser helt til en bom litt lengre nede (ca 1 km).
Motor fra et nedskutt Tysk Messerscmhit fra 2. verdenskrig.
Elvedele vest for Langsæter
Langsæter i tåka
På toppen av Jenteskaret. Stidelet er til venstre (vest for) det store vannet.
Langs traversen
Litt småklyving
På eggen og utsikten og fjorden litt sløra av tåke
Endelig litt utsikt
Mot Urke og ut fjorden
Vestover eggen
Bakover eggen
En varde med gravlykt og noen røde roser. Historia bak er ukjent for oss.
Vestenden og nedstigningen fra eggen
Bratt ned fra eggen
Stien nedover bjørkeskogen
Ved denne snu/parkeringsplassen bør man gå opp stien ved skiltet i kanten der.