Punkt på Nevøyna, Suldal i Ryfylke (18.07.2017)

Written by knutsverre (Knut S. Andersen) GSM

Start point Kaien på Nevøyna (1m)
Endpoint Samme (1m)
Characteristic Trip by foot
Ascents Punkt på Nevøyna (132m) 18.07.2017 13:29
Visits of other PBEs Nevøyna kai (1m) 18.07.2017 12:45

Øytopping i Ryfylke - dag 1

Med godvær i sikte i Ryfylket de nærmeste dagene, bestemte Astrid og jeg oss for å forsøke å komplettere listen over Øytopper i Rogaland.
Vi kjørte over Stord og Sveio i gråvær med kraftige regnbyer innover mot Vindafjord. Passerte Vikadal og Ropeid og fortsatte på vei 46 mot Marvik som ligger nede ved fjorden. Det er ingen forbindelse med offentlig kommunikasjon til Øyna som kun er bebodd av feriefolk. I Marvik møtte vi Lars som skysset oss inn til Nevøyna i hurtiggående båt på i underkant av 15 min. Været hadde nå heldigvis klarnet opp, og var blitt riktig så fint.
Vi fulgte gammel gårdsvei opp i skaret mellom Øyanuten og Punkt på Nevøyna til det forfalne gårdshuset som otto (Otto Lund) tok bilde av for endel år siden.

Bukten med kai på Nevøyna
Kaien på Nevøyna til høyre. Gammel vei fører opp i skaret
Det gamle gårdshuset på Nevøyna i stadig forfall ...
Stistart øst for huset ved den store steinen

Vi lette litt etter adkomst til toppen i starten. Utilgjengelige, brate fjellskrenter ned mot nord, men heldigvis fant vi ganske snart starten på en meget bra, menneskeskapt sti oppover i høyden.

Ryddet sti gjennom skog og steingard!
Oppmurt sti lenger oppe

Stien går opptil et utsiktspunkt ca. 90 moh på GPS 339480 6590998. Her var det jamnt slutt på det som kan kalles sti. Turen videre mot toppen ble noe besværlig i småkupert, tett skogsterreng med einerbusker og bregner. Mye hjortetråkk - og flått - som vi delvis kunne følge enkelte steder.

Småkupert, ulendt og krevende terreng siste stykket mot toppen
Høyeste punkt fant vi på denne kollen
Astrid på høyeste punkt på Nevøyna

Toppen utgjøres av en tilgrodd skogskolle uten noen spesiell markering. Høyeste punkt fant vi på GPS 339689 6590943. Ned igjen omtrent samme vei. Ringte Lars som hadde vært en snartur på Sand, og lå klar til å hente oss rett i nærheten. Det vanket friske jordbær og en hyggelig prat med Lars på tilbaketuren. Tusen takk til Lars som gjorde det mulig for oss med denne øytoppen!

Ikke så lett å få gode bilder av HP på Nevøyna. Dette er tatt fra hovedveien nord for øyen. Øyna midt i bildet med NØ-siden (Tangen) mot venstre og høyeste punkt mot høyre