Urdadalstindtraversen (10.07.2017)

Written by martekjo (Marte Kjøren)

Ascents Midtre Urdadalstinden (2,060m) 10.07.2017
Raudbergspinakkel nord for Midtre Urdadalstinden (2,020m) 10.07.2017
Urdadalstinden S1 (2,032m) 10.07.2017
Urdadalstinden S2 (2,005m) 10.07.2017
Store Urdadalstinden (2,116m) 10.07.2017
Nord for Store Urdadalstinden (2,115m) 10.07.2017
Vesle Urdadalstinden (2,010m) 10.07.2017

Vi våkner en time for sent. Jeg ligger nærmest teltdøra og stikker det bustete hodet ut teltåpningen for å se hva slags vær vi har å gjøre med i dag. Blikket søker automatisk loddrett opp: lave hvite skyer med hint av blå himmel. Så bra! Men så flytter jeg blikket mot de omkringliggende toppene og ser at det har kommet snø i løpet av natta. Ikke så bra. Vi har jo liksom bestemt oss for å gå Hellstugutindtraversen, og holder oss til den planen. En og en halv time senere enn hva vi egentlig hadde planlagt går vi innover Urdadalen. Været er skiftende og vinden er sur og kald. Allikevel ser det ut som om været kan bli mye bedre enn det yr påstod i går. Med jevne mellomrom stopper vi opp å ser opp på Hellstugutindane.

Store Hellstugutinden er pakket inn i tåkepledd og hele fjellryggen er dekt med nysnø. Vi føler oss lite velkomne, men Siri og jeg sier ingen ting til hverandre. Vi kommer oss helt opp til Urdadalstjønne (1540 moh) før vi innser at selv om været er bra er føret dårlig. Og det er jeg som sier først at i dag kanskje ikke er dagen for å ta turen over den alpine Hellstuguryggen. Siri er ikke uenig i min påstand, men vi trenger ikke å gå tilbake til teltet enda. For på venstresiden av Urdadalen ligger en gammel kjenning av meg: Urdadalstindane. For Siri er disse toppene ukjent og vi blir enige om å gå Urdadalstindtraversen i stedet fra sør til nord.

Traversen er en morsom tur på fast og fint fjell med innspill av noen luftige partier som får det til å kile litt i magen og byr på to primærtopper og tre sekundærtopper. Været blir bare bedre og bedre. På Urdadalstindtraversens siste stopp, Store Urdadalstinden (2116 moh) sitter vi i en og en halv time og nyter sola og fjellet. Vi titter bort på Hellstugutindane, har hatt full oversikt i hele dag, og nå har snøen smeltet der også. Men det har tatt tid, for varmen kom ikke før 14-tiden. Men vi gir ikke opp Hellstugutindane så fort og blir i Visdalen noen dager til. Seieren må komme til slutt.