Kvanndalstind (mislykket) (12.07.2017)  3

Written by lebergsfjellet (Martin Ekornes Søvik) GSM

Start point Venjesdalen p-plass (740m)
Endpoint Venjesdalen p-plass (740m)
Visits of other PBEs Hornvatnet steinhytte (760m) 12.07.2017
Venjesdalen p-plass (740m) 12.07.2017

Følte for å ta turgåing et skritt videre, og satset derfor på å melde meg på en tur i forbindelse med Norsk fjellfestival på Åndalsnes. Siden jeg stort sett jobber ila hele festivalen var denne dagen og søndagen før (09.07.2017) de eneste aktuelle datoene. Valget falt på denne dagen, da dette var eneste dagen topptur til Kvanndalstind ble tilbudt. Dette viste seg imidlertid å være en tabbe, da været 9. juli var svært mye bedre enn 12. juli. Dette førte til at vi ikke kom oss stort lenger enn til Olaskarsvatnet. Siden turen ble noe mislykket og jeg og den andre deltageren hadde betalt en del penger for å være med, tilbydde guidene våre et gratis klatrekurs på Norsk tindesenter. Dette ble tre svært interessante timer for min del, selv om det selvsagt ikke helt og holdent kunne dekke over skuffelsen over å ikke nå toppen... Men, men, vi prøver igjen en annen gang!

Like etter turstart i vakre Venjesdalen. Turen starter over tregrensen, og går sånn sett i alpint terreng nesten hele veien.

Hornvatnet (760moh) nærmest, med Venjesdalsvatnet (528moh) i bakgrunnen.

I det tåket starter, ca 50 høydemeter over oss, ble det også klart brattere. Vi valgte å ta på oss hjelmer her, først og fremst med tanke på eventuelle steinsprang, men også fordi det var svært bratt å gå i vått terreng.

Når vi kom opp til vel 1000moh, gikk regnet gradvis over mot sludd og snø, og vi fikk en del snøfønner/snøflekker å krysse.

Et stykke over Olaskardsvatnet (ved ca 1190moh) valgte vi å stoppe opp. Det andre turfølget for dagen hadde stoppet på samme sted noen minutter tidligere. De valgte å returnere mot Venjesdalen. Vi var noe usikre. Det ville gått greit å gå oppover lia, og antagelig greit å krysse breen. Sjansen for å nå toppen var imidlertid svært, svært liten, ifølge turlederen vår. Vi bestemte oss derfor for å snu her, med mål om å prøve å få noe annet ut av dagen (som nevnt endte dette med et klatrekurs på Norsk tindesenter). Her fikk vi høre at alle turlagene (i forbindelse med Norsk fjellfestival) hadde mislyktes denne dagen. De som gjorde det beste forsøket var det ene laget mot Romsdalshorn. Disse snudde ca 100 høydemeter fra toppen. Fjellet var da islagt, og temperaturen rundt -1 grad.

For Instagram sin del, måtte jeg naturligvis få til en liten posering... Til tross for at jeg "mistet" toppselfien denne gang.

De beste utsiktsbildene fikk jeg på vei ned igjen. Dette er tatt fra rundt 1000moh. Litlefjellet (780moh) er ryggen rett frem.

Utsiktsbilde fra litt lenger nede i lia. Denne gang mot Venjesdalen og Venjesdalsvatnet.