Stemmeseggi fra Sundland (16.07.2017)

Written by knutsverre (Knut S. Andersen) GSM

Start point Sundland (320m)
Endpoint Samme (311m)
Ascents Stemmeseggi (573m) 16.07.2017 14:55
Visits of other PBEs Sundland p-lomme (315m) 16.07.2017 13:50

Stemmeseggi fra Sundland

Søndagstur til Osterøy med Astrid. Planen var å besøke Orrkleivhaugen først og så Stemmeseggi som Astrid manglet på Opptur Hordaland og Bergen listene. Da vi ankom Mjeldalen i Haus styrtregnet det. Vi kjørte opp til startstedet på Nedste Mjelde der turen til Orrkleivhaugen starter, men det fristet ikke å begi seg ut på tur i slikt vær. Isteden kjørte vi ned til Haus, videre nordover til Votlo og opp den bratte og smale veien mot Hausberg for å rekognosere startpunktet for tur til Stemmeggi fra Sundland. Nå var været blitt bedre, og når vi først var kommet opp hit på de smale og dårlige veiene, endret vi planen og tok først turen til

Stemmeseggi - høyeste punkt NNV for varden!
Parkering i Sundland p-lomme der det er plass til 2-3 biler litt etter skilt med turstart.

P-lomme på Sundland
Stistart med skilt og merking

Fulgte meget godt merket sti opp til toppen. Stien går gjennom tildels meget vått og myrete terreng. Idag var dessuten deler av stien omgjort til små bekkefar etter mye nedbør siste døgn. Vi var godt kledd med støvler som holdt vannet ute. Joggesko hadde ikke vært noe alternativ på denne turen! Passerte flere gamle merkesteiner og steingarder på turen.

Godt merket sti gjennom gammelt kulturlandskap
Utsikt mot Ytre Arna

Toppen er markert av en stor og flott varde med kasse og turbok med den passende innledningen:
"Det finnes ikke dårlig vær, bare dårlige klær" med smilefjes og ønske om en fin tur fra de som har lagt ut turboken!

Astrid ved varden på Stemmeseggi. GPS 307805 6708470

Fra varden la jeg merke til noen mindre høydedrag mot NNV som virket minst like høye som ved varden. Vi passerte derfor over disse på returen. Da vi sjekket nye kart med 1 m koter viste det seg ganske riktig at toppen på en av høydene ligger 1 m høyere enn ved varden (573 koten mot 572 ved varden. GPS her 307755 6708544 - altså ca. 90 m nord for varden! Ingen markering på dette stedet.
Toppunktet på Stemmeseggi burde vel derfor strengt tatt vært flyttet, men det er jo litt synd med den flotte varden som allerede står der!

Da vi nærmet oss Sundland forsøkte vi oss på en snarvei rett mot parkering. Vi fulgte god sti et stykke, men denne viste seg å gå i feil retning (mot Hausberg), så vi forlot stien og bushet 100 m tilbake til veien. Nå hadde det satt inn med kraftig regn igjen, slik at vi droppet planen om ny tur og reiste hjem igjen. Orrkleivtua får vente til en senere anledning!