Forsøk på Higravtinden (16.07.2017)

Written by SturlaS (Sturla Sandvei) GSM

Ascents Higravtinden (1,146m) 16.07.2017 10:25 not summited
Visits of other PBEs Higravtinden p-plass (30m) 16.07.2017 10:25

Endelig har Lofotferien startet!

Planen var å ta dagstur til Oksskolten på tur oppover i går men været satte en effektiv stopper for det. Været var ikke helt topp i Vågan heller men det var meldt opplett og bedring utover formiddagen. Vi tok derfor turen til Eide for å prøve oss på Higravtinden.

Ved parkeringen bak et forsamlingshus (?) var det litt regn i lufta men sikt helt til topps. Etterhvert som vi ruslet på stien oppover ble det mer regn, mer vind og mindre sikt. Da vi kom opp til starten på snørennene var sikten nede i 10-15 meter.

Det ble vendereis her og det var nok fornuftig ut fra en samlet vurdering av vær, føre og turdeltakere (kona og to hunder). Nedover var det sleipt og glatt med kastevinder fra dalen i sør. Bløte til skinnet var det godt å komme seg inn i bilen for å innta nistemat og kaffe. Dusjen etter en times biltur var heller ikke dum.

Vi får prøve oss igjen snart.

[ PB-app'en (iOS) teller helt klart for få høydemeter. I dag var det ganske nøyaktig 700 m mellom start- og snu-punkt. ]

Et siste glimt oppover stien før vi kjørte "hjem" igjen. Selv så lang nede er sikten nå begrenset.