Neådalsvatnet (15.07.2017)

Written by Ullis (Kristin Ulleland)

Ascents Kvannjolfjellet (1,127m) 15.07.2017
Neådalsfjellet (1,141m) 15.07.2017

Parkerte på Kårvatn. Gikk opp Neådalen. Bratt og sleipt, siden det hadde regnet mye i det siste. Ailo klarte seg bra, tross at han bærte kløv og fikk ekstra bredde. Måtte ha hjelp et par steder.
Kjekt med krevende sti, men ikke et sted for de med høydeskrekk!
Vi hadde tenkt å slå opp teltet ved nedre Neådalsvatenet, men siden det var såpass vått gikk vi heller opp til øvre Neådalsvatn. Det fantes heller ingen naturlige steder å krysse elven før vi kom opp dit.
Det var stor vannføring overalt i dalen oppover.
Vi undres på murene ved Neådalssetra. Rund ring med mur - skjønner ikke helt hva den er brukt til?
Flott teltplass ved vestenden av Øvre Neådalsvatnet. Det er mulig å krysse elven her. Ved liten vannføring kan dette sikkert gjøres tørrskodd - vi ble våte..
Fikk en avstikker til Neådalsfjellet og Kvennjulfjellet.
Hytten ved vannet er eid av Gudmund Kårvatn. Denne helga var hytta bebodd. Tilfeldigvis viste det seg at det var tre kjente menn fra hjembygda som bodde der. Trivelig selskap og de sørget for fisken som vi ikke fikk.
Nydelig lunsj på lørdag- fersk fisk, egg, smør og flatbrød!
Vi tok returen over Kvennjulfjellvatnet og nordover mot Naustådalen. Fulgte utløpet av elva fra vannet og ned til dalen. Bratt, ulendt og kronglete. Ingen fast sti, men tidvise dyretråkk.
Tok opp en elg - han fikk det travelt!
Krysset Nauståa og her var det kjempegodt å få avkjølt beina i det kalde vannet. Vadet til midt på leggen - friskt!
Fulgte T-merket sti ned forbi fossen og ned til bilen.

Kvennjulfjellvatnet er flott. Faktisk i særklasse.