Styggemann (15.07.2017)

Written by hknappe (Håkon Knappen) GSM

Ascents Styggmann (872m) 15.07.2017 11:23
Visits of other PBEs Langlidalen parkeringsplass, innerst (520m) 15.07.2017 11:23
Styggemann

For over 30 år siden var jeg på skitur til Styggemann med faren min. Jeg husker ikke altfor mye av selve skituren, men jeg husker at jeg fikk skikkelig mageknip på vei opp mot toppen. Det kunne i alle fall ikke skyldes «tynn luft»-problematikk for Styggemann strekker seg bare 872 meter til værs. Den gangen startet vi turen fra Omholtseter. Nå var jeg tilbake igjen, men denne gangen fra Langlidalen. Det er noe lenger kjøring fra Drammen. Men fotturen blir litt kortere, dersom det er noe mål.
Fordelen med den kompakte størrelsen på Skrimfjella, er at man kan nå alle fjellene fra så mange utgangspunkt. Jeg har allerede nevnt Omholtseter og Langlidalen på sydsiden av området, men man kan også kjøre til Ravalsjøen og Kroksbekk på nordsiden og starte turen derfra.
Men jeg hadde Langlidalen parkeringsplass som utgangspunkt og startet på blåmerket sti nordover derfra. Det var til å begynne med tett skog, men etter en kilometer begynte vegetasjonen å endre seg og den klassiske fjellskogen overtok. Den første delen av turen, inn mot Sørmyrseter, går i slak stigning og ble unnagjort på en halv time. Derfra blir det litt brattere stigning over Jotefjellet, før man går ned til foten av Styggemann. Da gjenstår bare en lang motbakke mot toppen. Den kan vel være rundt 1 kilometer og stiger drøyt 200 høydemeter. Mot toppen titter grunnfjellet fram og skaper blokker av stein hvor man nesten må bruke alle 4 for å ta seg fram. Men så står man der og titter bort på den gamle brannvakthytta som er i Tønsberg og Omegn Turistforenings eie. Hytta har to senger nå, og kan brukes av TOTs medlemmer.
Utsikten fra toppen er rimelig spektakulær med tanke på fjellets noe moderate høyde. Det var ørlite dis på en ellers strålende dag da jeg var der, så den aller fjerneste herligheten ble noe diffus for meg. Men man har et 360 graders panorama som jeg bare tror Høgevarde kan matche i Buskerud.
Jeg spiste og drakk litt før jeg begynte på veien ned til bilen igjen. Den ble kjedelig nok tilbakelagt på de stiene jeg brukte for å komme opp på toppen.
Hele turen var på snaut 10 kilometer og ble tilbakelagt på rundt 3 timer.