Storen :-) (15.07.2017)  6

Written by ligroenb (Lise Grønbukt) GSM

Start point Turtagrø (885m)
Endpoint Turtagrø (885m)
Characteristic Alpine climbing
Ascents Store Skagastølstinden (2,405m) 15.07.2017 12:21
Visits of other PBEs Turtagrø parkering (881m) 15.07.2017 08:09
Storen - svaene i sørflanken (2,200m) 15.07.2017 11:28
Storen - Hjørnet (2,310m) 15.07.2017 12:06
Helgedalselva - bro ved Turtagrø (880m) 15.07.2017 17:10

Denne turen hadde vi egentlig planlagt i fjor med føring av Sondre. Etter den fantastiske turen vi hadde på Havaldetreet og Tindefjellet i Stryn noen år tilbake har det vært selvsagt at vi ønsket at han skulle ta seg av sikringsbiten ved bestigning av Storen :-)

Pga barnepass ble den opprinnelige bookingen i fjor desverre utsatt, men i år skulle det altså endelig klaffe :-) Vi parkerte bobilen på Turtagrø fredag kveld og skulle møte Sondre kl 0800 neste morgen. På kvelden var det skodde på toppen, men det viste tegn til å lette noe før vi la oss. Værmeldingene var delvis skyet med helt ok temperaturer, noe vind og nedbør utpå kvelden. Verre var det at jeg hadde fått meg en lei forkjølelse, men jeg var innstilt på at jeg jaggu skulle være dausjuk for å ikke gjennomføre dette!

Vi satset på at været bare måtte vise seg fra en barmhjertig side og det var med den innstillingen vi la oss om kvelden. Vel, noe grått var det da morgenen kom. Skodda hang nedpå toppene som delvis var dekket av et snølag er godt stykke ned. Dette snøfallet hadde kommet et par dager tidligere, men hadde nok allerede smeltet en del av sol og vind. Vi var allikevel kjempeklare for å komme igang. Jeg var enda tettere i hals og nese men følte det ikke som noen direkte hindring på formen. (I ettertid må jeg bare unnskylde turfølget at de måtte finne seg i en god porsjon snørring og harking underveis !)

I og med at sikten foreløpig ikke var all verdens på vei oppover Skagastølsdalen, var vi alle enige om at den noe sene avmarsjen bare var en fordel. Da vi ankom bandet etter et par timer, så vi at snøen stort sett lå lenger opp. Det var ikke behov for å bruke stegjern opp snøpartiene idag pga nysnøen og temperaturen. Det tok defor ikke så lang tid før vi nådde svaene. Vi hadde allerede passert to stk som var på vei oppover snøflanken og da vi ankom hjørnet, traff vi en pulje som kom rapellerende nedover. De hadde nok ikke fått den aller beste utsikta siden skodda ikke hadde begynt å brekke skikkelig opp før nå, men de hadde heldigvis fått en liten stund akkurat da de befant seg på toppunktet, det var dem vel unt.

Tilsammen denne dagen var det vel ca 7 taulag inkludert oss av der vi kunne observere, og det må man si er helt greit :-) Det er nok grunnet det snøfallet for noen dager siden samt den litt varierende værmeldingen. Da vi ankom det såkalte Hjørnet, møtte vi et kjent Peakbook fjes, selveste Canadafareren Christian Nesset. Veldig hyggelig , men vi fikk desverre ikke slått av en altfor lang prat med ham, da vi ikke ønsket kødannelse oppover. Han var fører for en dame og var såelskverdig at han slapp oss forbi dem ut på Galleriene. Da vi nådde opptaket til Hefteys renne som Sondre hadde tenkt at vi skulle gå, var det en førerkollega av Sondre som var i gang å føre et par karer oppover. Sistemann i taulaget fikk seg et dytt i rumpa av Ove og Sondre og karret seg sakte videre opp den trange passasjen.

Sondre tok da raskt en endring i planene og satte av gårde ut mot høyre og oppover Tandbergs renne. Vi forsøkte etter beste evne å bevege oss like elegant etter. Vi kom oss da opp, om ikke like elegant ;-) Renna var våt fra snøsmelting og det sildret vatn i midten av renna og ut mot høyre flanke, noe som resulterte i meget kalde fingre på vei opp over det lille knepet i starten. Det var utrolig deilig å kunne ta på seg vottene før vi beveget oss oppover den siste biten mot toppen. Her var to andre taulag i ferd med å rapellere nedover. Skydekket hadde allerede forflyttet seg slik at utsikta fra toppen må kunne sies å være fantastisk. Det var jo fortsatt ikke helt klart i alle retninger, men all utsikt i dag føltes som en skikkelig bonus og det var en fantastisk flott følelse å kunne nyte denne på toppen av dette mektige fjellet .

Vi nådde toppen på litt under 5 timer og det var visst veldig greit ifølge Sondre ;-) Det ble ingen veldig lang pause på toppen, grunnet endel vind. Vi tok oss allikevel tida til litt omkledning, fotografering og drikke før vi starte på returen. Været bedret seg ytterligere på returen ut mot Turtagrø. I dag kunne man med fordel være litt sent ute ;-) Klokken var allikevel bare litt over 1700 da vi ankom parkeringen. Det ble derfor en hyggelig kaffe og isstund inne på Turtagrø før vi atter en gang kunne takke Sondre for godt lag og sette kursen heimatt mot Lote igjen.

Kvelden før
På vei oppover. Her ved Tindeklubhytta
På vei oppover.
Oppe ved hytta på Bandet
Like før vi begynte opp Svaene. Her var det en del snø, men den var fin og kram å tråkke i
Endelig får vi et flott utsyn oppover mot toppen
Kort og meget trivelig gjensyn på Hjørnet. Christian kan vi vel trygt si var den som kom best ut av det på dette bildet.... :-)
Jauda...
Sondre leder ann oppover Tandbergs renne
Jeg venter tålmodig på tur
Ove klyver forann meg
Vi nærmer oss toppunktet og Sondre gjør klar for vår entre
Taulaget som var før oss på toppen er i gang med returen
En herrrlig stund på toppen
Gutta boys
Skagastølsbandet mot Dyrhaugsryggen
vi slapp godaste Sondre av gårde slik at han kunne komme seg hjemover mot Asker som var planen
Vakre Turtagrø

Takk for turen!:)

Written by 500fjell 19.07.2017 15:18

Kjekt å være på tur med dere, og takk for fin rapport!! :)

Missing title

Written by Þróndeimr 15.07.2017 21:21

Gratulerer Lise! Artig å møte på dere idag! :)

Sv:

Written by ligroenb 15.07.2017 23:29

Tusen takk og i like måte !!! Det var utrolig kjekt. Så dere ikke igjen men regner med dere kom dere i mål dere også :-)

• +

Sv: Sv:

Written by Þróndeimr 16.07.2017 12:54

Gratulerer

Written by Bastolen 15.07.2017 19:05

med vel utført bestigning:-D. Glede meg til bilder og rapport. Jeg får sette toppen på ønskelisten for det kommende år:-)