Såta på Osterøy (14.07.2017)

Written by knutsverre (Knut S. Andersen) GSM

Start point Daltveit (170m)
Endpoint Samme (170m)
Ascents Såta på Osterøy (390m) 14.07.2017 16:50
Visits of other PBEs Daltveit p-lomme (170m) 14.07.2017 16:03

Sær, liten topp på Opptur Bergen listen

Etter en flott tur til Åsheimveten og Tveitafjellet fra Hosanger tidligere på dagen, var det enda tid til et besøk på den i PB-sammenheng ubestegne toppen på Opptur Bergen listen

Såta på Osterøy
I opptur Bergen boken er turen beskrevet fra Hansdalsvegen i NNØ. Kart viser at turen er kortere fra Daltveit-siden der det går vei helt opp til drikkevanns reservoaret Askelandsvatnet 348 moh. Vi kjørte til Daltveit og snakket med en lokalkjent om ruten herfra. Joda - det går vei helt opptil vannet men den er meget bratt etter et hus som har med vannverket å gjøre. Det er ikke tillatt å kjøre lenger enn til dette huset, og heller ikke tilrådelig selv med firhjulstrekker. Etter å ha gått veien, sier vi oss helt enig i dette!
Grei parkering ved huset i Daltveit p-lomme. Meget bratt, løs grusvei opp fra 170 til ca. 300 moh der det flater ut. Stigningsforhold 30-35 grader på det bratteste (50hm på 150m avstand)! Vi priset oss lykkelig for at vi ikke hadde forsøkt å kjøre opp denne veien.

Grei parkering ved vannverkshus på Daltveit
Bratt grusvei med maks stigningforhold 1:3

På det nærmeste er det bare 100m i luftavstand fra veien til toppen, men terrenget var ikke særlig innbydende til å gå rett på målet, selv om det nok er godt mulig enkelte steder. Det ble til at vi gikk helt opp til utløpet av Askelandsvatnet der det er en gammel demning over tidligere utløp.
Krysset demningen og fant faktisk en antydet, menneskeskapt sti med et merke i et tre og ellers avklipte einerbusker opp mot ryggen nord for Såta. Oppe på ryggen var det ingen ordentlig sti men masse dyretråkk etter hjort som var relativt greie å følge.

Antydet sti fra gammel demning opp på ryggen
Astrid på toppen av Såta

Topp-punktet på Såta er en liten fjellknaus uten noen spesiell markering på GPS 306877 6710701. Litt lenger mot SSV er det markert en navnløs, liten topp på 414 med PF på ca. 60 som vi ikke var oppe på.

Utsikt nordover mot Valestrandsfossen

Ned igjen samme vei og rett i bilen der vi heldigvis akkurat rakk 1815 fergen fra Valestandsfossen.