Roholtfjellet (14.07.2017)  6

Written by GeirL (Geir Lie) GSM

Start point Vrådal Kirke (270m)
Endpoint Samme (270m)
Ascents Vestre Roholtfjell (1,017m) 14.07.2017 09:10
Austre Roholtfjell (1,005m) 14.07.2017 09:10

Roholtfjellet

På besøk i Vrådal, dro jeg og kompis Ivar forholdsvis tidlig ut på tur (alle de andre sov). Jeg hadde sett Roholtfjellet fra hytten hans og disse toppene måtte besøkes! Det går merkede stier fra Vrådal kirke og man kan ta den korteste "klatreruten" eller den betraktelig lengre ruten rundt vestsiden. Vi gikk for kort og bratt. Ruten opp fjellet var artig, men ikke utfordrende. Det var litt klyving og terrenget er bratt, men ikke særlig eksponert. Vi ankom toppen etter to timer på tur og kunne kjenne godt at vi hadde gått opp 800 høydemeter. Utsikten var formidabel og vi hadde en flott spisepause på toppen.

Første kilometerne går på grusvei.
Et bratt parti på "klatreruten"
Undertegnede sjekker utsikten fra fjellsiden.
Vi kom oss fint opp det bratte partiet og var nå oppe på et område med store sva.
Ivar på et bratt parti rett før toppen.
På toppen av Roholtfjellet Vest, 1017 moh.

Ivar var ikke vanskelig å overtale til å bestige østtoppen, "når vi først var her oppe". Vi prøvde oss på en annen rute ned østkammen. Også her er det bratt, men en svak sti leder trygt ned i sadelen. Kammen opp på østtoppen ser ganske utfordrende ut fra avstand, men da vi begynte på stigningen så vi fort at dette var ikke noe problem. Kammen er bred og man blir ikke eksponert (dersom man ikke vil da). Oppe på østtoppen skrev vi oss inn i boken og tok oss en kvikk lunsj, mens vi observerte 6 andre turgåere på nedsiden. Disse kom aldri opp på toppen, men splittet seg og gikk i helt andre retninger. Vi derimot, holdt sammen og gikk ned blankskurte berg til vi traff igjen stien fra "klatreruten". Derfra var det grei skuring ned, men det tok oss litt over en time likevel. En flott tur i et fascinerende turterreng og område jeg ikke har vært i før. Men jeg kommer nok tilbake!

På vei ned kammen fra Vesttoppen.
Kammen opp på østoppen, med vesttoppen i bakgrunnen.
Stor varde på Roholtfjellet Øst, 1005 moh.
Artig terreng. Heldigvis var det helt tørt.
En liten pause i flotte omgivelser i sadelen mellom toppene.