Chapelle de la Gliere (12.07.2017)  6

Written by j_snorre GSM

Characteristic Alpine climbing
Visits of other PBEs Chapelle de la Glière (2,400m) 12.07.2017

Dag to i Chamonix bød på en av turens mange klatrehøydepunkt opp den klassiske ryggen til Chapelle de la Glière. Denne turen har ca 30 minutters anmarsj fra Index-heisen, og 10-11 taulengder variert og flott klatring på mellom grad 3 og 6-, som blant annet omfatter den meget fotogene og kjente barberblad-eggen (som vi presterte å klyve forbi...). Cruxet kommer på den siste korte taulengden opp på pinakkelen Chapelle. Hvis man dropper denne (kan omgås til venstre med enkel klyving) er klatringa aldri vanskeligere enn ca grad 5. Vi rakk naturligvis ikke heisen ned igjen, og en lang dag i fjellet ble avsluttet med 1500 høydemeter trasking ned igjen til dalen.

Folksomt på innsteget (våre to tremannstaulag var heldigvis nr. 2...)
Ikke noe å si på omgivelsene eller været denne dagen heller.
Første taulengde fulgte et dieder/riss opp mot eggen vi skulle følge videre. Jon og Solveig sees hr på stand etter første tl. nedenfor Mia, som straks er oppe 2 tl. Fin klatring rundt grad 5-.
Index-heissatsjonen sees helt bakerst. Anmarsjen traverserer fjellsiden på grei sti, og avsluttes noen hundre meter opp ei renne til innsteget.
Solveig har innstallert seg på hengende stand etter 2. tl. Denne er noe lettere enn den første og topper ut på eggen.
Nok en 5-taulengde i 4.taulengde. Velsikret dieder/riss-klatring, og en av de fineste lengdene på turen. Kjersti i fint driv.
Selv om vi aldri fant innsteget til "barberblad"taulengden og taulengden før den igjen, og kløv opp ei renne som gikk paralellt, ville Mia gjerne sikre seg det klassiske motivet. Det ble derfor rigget stand slik at hun fikk klyve seg ut.
Den nest siste taulengden går opp venstre kant av pinakkelen i forgrunnen. Lengden så ut til å kunne være vanskelig å sikre, og hadde nokså solid eksponering, men skulle bare være grad 5. Det var likevel ingen som meldte seg til å lede. Jeg fikk derfor æren av å gå først også her. Det var som ventet litt tynt sikret et parti litt over midtveis, men jeg fikk heldigvis sikret greit på cruxet. Veldig artig lengde!
Fra midt oppe i nest siste lengde.
Kjersti følger på over toppen på pinakkelen i nest siste lengde.
Jeg har kommet opp på Chapelle etter en nokså tynn, bratt og tynt sikra sistelengde. Anja og Jon i taulaget bak runder pinakkelen i nest siste lengde.
Jon rapellerer ned fra Chapelle. Det er boltet anker på toppen.
Etter å ha kommet meg ned kløv jeg stien tilbake til skaret vi kom opp i før de to siste taulengdene og fikk knipset dette bildet av Anja i siste lengde. Her henger hun etter den løse utstikkende nabben på eggen (som er det eneste man får sikret i ved å legge en slynge rundt nabben og som man også må holde i for å komme seg opp...)
Solveig og Anja på toppen.
Chapelle sett fra baksida. Jon er stoka.
Returen ned til Index-heisen. Aiguille L'Index der vi var dagen før sees til høyre i bildet.
Eggen vi klatra i bakgrunnen.
"Hvordan skal vi komme oss ned i Index-renna mon tro?"
De gutta der har ikke mye høydeskrekk, og trenger ikke klatresko for å løpe opp og ned firersva.