Dalegubben (11.07.2017)

Written by TrulsHer (Truls Herjuaune)

Ascents Dalegubben (1,344m) 11.07.2017

Etter overnatting og en god frokost på Sagafjord hotell Sæbø, var Stian og undertegnede klar for topptur på Sunnmøre.

Hjørundfjorden fra Sæbø med Jakta, Slogen og deler av Saksa (høyre til venstre).

Været var fint, men litt skyet, og temperaturen var behagelig. Få gatenavn, regner med at alt heter Sæbø, i denne lille bygda. Bilen ble uansett parkert langs gata der stien, Gunnaråsa, starter. Denne ligger ca 150-200 meter nord for brygga. Kl 0945 var vi på veg oppover.

For min del ble det umiddelbart tungt å gå, da jeg som østlending er vant med å få noen kilometer anmarsj for å få bort innbytterpulsen. Her ble det konsumert høydemeter fra første skritt etter at grusvegen ble til sti.

På rundt 350 moh kom vi opp til en liten plass med benker under tak, hengekøye og en huske. Her tok vi en liten pust før vi fortsatte oppover. Her ble granskogen om til bjørkeskog. Drøye 150 høydemeter til, så var vi ute av skogen og fant oss selv i Skondalen med toppen i skyene videre foran oss. Her var det bare å fortsette oppover, samtidig som puls og pust begynte å bli enige om å samarbeide. Det gikk altså lettere nå, selv om terrenget fortsatte jevnt oppover. Først på gress og sti, så på stein og morener. Vi tok et par lange pauser oppover og nøt utsikten bak oss ut mot Hjørundfjorden, Storhornet, Jakta og Slogen som lå delvis innpakket i skyer. Oppover kunne vi se skyene veksle på å gjemme toppen på 1344 moh.

Skyene bytter på å gjemme toppen for oss.

Snøen lå rimelig langt nede i dalen. Mye lenger ned enn bildene jeg hadde sett fra tidligere turer. På rundt 900 moh var vi på snø. Videre opp var det et par felt der snøen hadde smeltet. Vi siktet oss inn på disse morenepartiene og fulgte disse oppover. De siste 100 meterne opp til skaret mellom Dalegubben og topp 1268 gikk litt brattere i snøen.

Siste biten opp til skaret. Dalegubben i midten

Oppe i skaret var det drøye 100 høydemeter til toppen. Her ble det brattere med veldig enkel klyving. Ikke eksponert eller luftig. Det går fortsatt tydelig sti/tråkk som er enkel å følge i dette partiet, men måtte bruke armene litt. På toppen var det ingen ting å utsette på utsikten, helt fantastisk. William C. Slingsby hadde på sin tid påstått at du aldri ville få vakrere utsikt enn fra Slogen, men etter sin tur på Dalegubben konkluderte han med at utsikten var likeså vakker!

Toppen 1344moh. Nydelig utsikt!

Etter en grei pause på toppen sammen med rundt 8 andre turgåere, som hadde kommet opp i mellom, gikk turen ned igjen. Lett nedover det lille klyvepartiet, og på snøen sklei vi på baken nedover. Her gikk det fort 200 høydemeter på kort tid. Grei påkjenning på knær og lår resten av turen ned, men sånn skal det vel være. Været slo om og rett før vi kom til bilen begynte det å regne, god timing.

Totalt brukte vi 3 timer opp uten å regne pauser.

Missing title

Written by Marimor 12.07.2017 20:17

Venter på turrapport og bilder Truls :-)

Sv:

Written by TrulsHer 12.07.2017 21:48

Rapport oppe nå, Stein!:)