Fløya med Øyvind (12.07.2017)

Written by Fjellsamleren (Endre Myrdal Olsen) GSM

Characteristic Trip by foot
Ascents Fløya (590m) 12.07.2017 13:30
Visits of other PBEs Djevelporten parkeringslommer (10m) 12.07.2017 15:09

Fløya i Svolvær

Øyvind skuer utover Svolvær fra Fløya.

Jeg og Sven-Are hadde lagt til kai i en av gjestehavnene i Svolvær. Vi bodde fremdeles i seilbåten hans og hadde ingen klar plan på hva vi skulle gjøre nå som værmeldingen var blitt så dårlig. Etter å ha hengt med litt venner og ryddet litt i båten, fikk jeg melding fra Øyvind tirsdag kveld. Han var i Harstad og på vei til Moskenes for å møte Chris og lurte på om jeg var giret på en liten tur i Svolvær.

Gutta boys på toppen

Selvsagt var jeg det. Jeg har alltid skuet opp mot Fløya hver gang jeg ankommer Svolvær. Jeg hadde tidligere vært på noen av toppene rundt i området, men aldri der. Jeg antok at Øyvind heller ikke hadde vært der. Valget ble derfor veldig enkelt.

Jeg våknet brått av telefonen fra Øyvind på onsdagen. Etter en god frokost møtte jeg ham på Cirkle K. Vi hadde ikke sett hverandre siden PB-treffet og hadde derfor mye å snakke om. Vi kjørte inn til gaten hvor stien opp til Fløya starter og parkerte langs veien med alle de andre bilene. Håper Vågan kommune snart kan få øynene litt opp for tilrettelegging i området og deretter bygger ut en parkeringsplass.

Været var bedre enn lovet denne dagen. Det var overskyet, mildt og tørt. Det var mange folk som skulle på Fløya i dag. Lenger oppe tok vi av fra hovedstien og tok avstikkeren opp til Svolværgeita. Øyvind var giret på å se den på nært hold. Rart å tenke på at det allerede er 3 år siden jeg var på den. Vi tok noen bilder og fortsatte videre mot stien opp til Fløya. Traff på mange folk som kom nedover.

Etter litt vandring i gjørmen på stien og noen korte klyvepunkt på siste kneiken av ryggen, stod vi på toppen. Nydelig utsikt mot Svolvær. Skyene kom og gikk, og skapte nydelige kontraster. Vi ble stående her en stund for å ta bilder og nyte det. Da vi var på vei nedover så vi flere turister som verken var vant til å gå i ulendt terreng, eller visste hvordan de skulle kle seg.

Da vi var nede igjen, stakk vi på butikken og kjøpte hver sin is og dro tilbake til seilbåten til Sven-Are. Her satt vi helt til Øyvind omsider måtte komme seg videre til Moskenes og plukke opp Mona. Takk for turen Øyvind.