Kyrkjetinden og bail på østegga Saudehornet (10.07.2017)

Written by LarsStorheim (Lars Storheim) GSM

Ascents Kyrkjetinden (1,069m) 10.07.2017

Det store og til dels ukjente målet med denne turen var Østegga på Saudehornet - ei rute som hadde ligget i bakhodet lenge og godgjort seg. Det var overraskende magert med informasjon å finne om denne turen. Det eneste vi hadde å gå etter var et par setninger i en gammel forum-post hvor noen hevdet at østegga er svaklatring grad 3. Bestemte oss for å dra opp og finne det ut selv!

Satte oss i bilen i Ålesund denne morgenen, meget optimistiske. Yr meldte strålende vær over hele linja, ikke en sky skulle det være på himmelen. I Ålesund var ikke dette så langt fra sannheten. I Ørsta derimot hang skyene halvveis nedpå toppene og det så ut som det skulle begynne å regne hvert øyeblikk. Fint driv oppover lia, gjennom hogstfeltet og opp til Kyrkjetinden.

Til høyre ser vi her profilen av ruta vi har i sikte
På vei opp siste ura til Kyrkjetinden

På Kyrkjetinden blei det matpause på baksida av toppen, det eneste stedet med ly for den sure vinden. På tross av den strålende værmeldingen hadde alle pakket med seg flere lag ull i sekken og attpåtil hansker. Selv om det er sommer er vi jo tross alt på Sunnmøre. Nå fikk vi endelig tatt østegga i øyensyn for første gang. Hadde ikke klart å finne noe bilde av egga før turen, så visste ikke hvordan den så ut før vi nå sto her. Toppegga bort til Saudehornet så overraskende kvass ut.

For første gang letter skyene, og vi kan studere hele egga...
Været så ut til å gå riktig vei og vi bestemte, etter en del frem og tilbake, å gjøre et forsøk.

Første del av egga er veldig grei. Etterhvert bratner det til, men det er ikke verre enn enkel klyving før omtrent halvveis oppe på egga.
På tide å binde seg inn tauet. Kyrkjetinden i bakgrunnen.
Her blei det stopp og retur for vår del.

Til slutt nådde vi et kompakt og mosegrodd sva. Dårlig med sikringsmuligheter. Vi var ikke gira på å ta for store sjanser og valgte å returnere den samme veien vi kom i fra. Det hang både en gammel rusten kile og et slyngebånd her, så mulig vi ikke er de første som valgte å baile akkurat her. Mulig det blir et forsøk til en gang på denne!

Tilbakeblikk på egga. Vi snudde på høyde med snøflekken til venstre for egga.
Til slutt - 10 timer for seint - tittet til slutt sola frem over Ørsta.

Austegga

Written by fjellfotografen 27.07.2017 07:22

Kan omgå hammaren de snudde under ved å snike seg inn i renna til venstre (sett nedanifrå) litt lenger nede, men enig i at der er eit litt kinkig punkt om ein skal gå i "god stil" på sjølve egga.

Sv: Austegga

Written by LarsStorheim 27.07.2017 14:38

Kult å høre. Da er motivasjonen på plass for et nytt forsøk :) Hvordan er egga fra toppen av østegga og bort til Saudehornet?