Oppdagelsesferd på Lauparen (10.07.2017)

Written by rbjerknes (Robert Bjerknes)

Ascents Lauparen (1,434m) 10.07.2017
Sunnmørslauparen (1,254m) 10.07.2017
Start date 10.07.2017 10:42
End date 10.07.2017 16:00

Startet turen ved Grytaliseter sammen med Jørgen L. Monsås og Birgitte Fidjeland. Et stykke på stien før vi skrådde av mot Sunnmørslauparen og gikk rett opp ryggen. Måtte passere et lite belte med krattskog før stigningen i ura startet. Da vi var ferdig med Ura så startet turen skikkelig. Kjempefint variert terreng å gå i, spesielt ryggen etter Sunnmørslauparen. Vi var spent på om vi kom oss opp uten tau men var enig om å snu om det ble for eksponert. Da vi var 150 meter under toppen så begynte vi å slite. Brukte en god stund før vi rundet av og kom oss mer eller mindre under toppen på nordsiden før vi kløv opp. Anbefaler ikke å krysse snøflankene uten skikkelig utstyr ettersom det er såpass bratt. Sklir du så havner du i Ura og etter det er det uvisst hvor man havner...
Vi klarte oss uten å krysse snøflankene men måtte klyve 10 meter oppover en snøflanke for å komme til tørt parti igjen. Er du godt fjellvant i alpint terreng så er dette en spennende og variert tur. Ble ekstra spennende for oss iom. at vi ikke visste om det var mulig eller ikke. Blåste friskt i dag men på tur ned igjen fra Lauparen så kom varmen. Løp tilbake til bilen i utsøkt løpeterreng.