Pico del Teide (02.07.2017)

Written by ilyslo GSM

Ascents Pico del Teide (3,718m) 02.07.2017

Vi tenkte at denne toppen var grei å ta med på Tenerife-turen...:) Det krevde imidlertid en del forarbeid å få mulighet til å komme heilt opp. Kun 200 får gå til topps per dag, og samtlige tillatelser var booka for heile sommaren, så vi bestilte en guida tur for oss tre. 1500kr inklusiv gondol for alle tre var ikkje så ille. Sterk forenkling med gondol, men igrunn einaste reelle alternativ for oss tre som gruppe.
Liten flaskehals gjennom passkontrollen litt etter toppen av gondolen på ca 3550m. Teide viste litt vulkansk aktivitet gjennom svovelrøyk og varme punkt langs stien til topps på 3718m. Rimelig langt ned til skyer og hav, såpass langt at det var vanskelig å ta gode bilder. Som å prøve å ta bilde fra fly i stor høgde med skyer under... Med shorts, klar himmel og drøyt 20 grader på toppen, var dette en flott opplevelse, tross den enkle tilgangen.

Max 50 personer pr 2 timer

Written by Snilen 10.07.2017 23:11

i perioden 09-17, når taubanen går. Utenom disse tidene kan man gå fritt. Om taubanen er stengt pga mye vind, noe som skjer ofte, er det også fri tilgang på dagtid. Litt sært å måtte bruke guide for en fjelltur på 600 meter, en tur som kan gås av småbarn i sandaler. Her har tydeligvis turistnæringen funnet seg en ny nisje.

Sv: Max 50 personer pr 2 timer

Written by ilyslo 10.07.2017 23:58

Heilt enig! Meget sært. Såg lite til guiden etter passjekken, og like greit det :)

Kanskje en av de turene

Written by Stigun 10.07.2017 22:57

med det høyeste pf/høydemeter-ratio som finnes dette ;-) ;-) Håper du er klar for flere utfordringer utover sommeren!

Sv: Kanskje en av de turene

Written by ilyslo 11.07.2017 00:03

Drøyt 20m pf per hm. Litt flau bismak på den...

• +

Sv: Sv: Kanskje en av de turen

Written by Stigun 11.07.2017 00:13
        • +

Sv: Sv: Sv: Kanskje en av de t

Written by ilyslo 11.07.2017 10:26

Gratulerer

Written by Stigun 10.07.2017 22:10

med en av topp 5 pf i Europa, kjempeflott! Gleder meg til turrapport!

Sv: Gratulerer

Written by ilyslo 10.07.2017 22:41

Takk for inspirasjonen, Stig. Så en liten rapport har det blitt. Har virkelig lyst å gå fra vegen når det byr seg en anledning.