Ulike topper i Stange (10.07.2017)

Written by KristineL (Kristine Maurdal Lillejordet)

Ascents Gransjøhøgda (580m) 10.07.2017 18:33
Fugleleikhøgda (527m) 10.07.2017 19:11
Grasberget (611m) 10.07.2017 20:19
Nordre Romsæterberget (612m) 10.07.2017 20:36

Etter en hyggelig stund med god mat sammen med mamma, bestefar og Hans Thorvald på pizza la Italia, dro Hans Thorvald og jeg sørover i Stange for å gå på tur. Vi kjørte forbi Vensvangen og gjennom bommen på Saxlundvegen (50 kr). Først parkerte vi på Gransjøvangen for å gå på Gransjøhøgda. Vi prøvde å følge stien et stykke, men det hadde vært like fint å gått rett opp på toppen fra bilen. Det var litt bratt oppover, og toppunktet var det ikke gjort noe ut av. Litt bortenfor var det derimot en fin lysning med flott utsikt utover Mjøsa.

På toppunktet
Fin utsikt over Mjøsa
Gransjøhøgda - 46 min - 1,9 km

Den neste turen ble en kort tur til Fugleleikhøgda. Når vi gikk ut av bilen ble vi møtt av tamme sauer som ble veldig interessert i Hans Thorvald. De fulgte etter oss et stykke på veien. På toppen lagde vi en liten varde før vi tuslet ned til bilen igjen.

På toppen av Fugleleikhøgda
Fugleleikhøgda - 0,7 km - 19 min

På den siste turen kjørte vi litt lenger sørover i Stange før vi parkerte for å gå på Grasberget og Nordre Romsæterberget. Jeg så frem til en tur på godt merkede/oppgåtte stier. Dette var tilfellet frem til Romsætra, men etter dette var merkingen vanskelig å følge og stiene burde vært bedre vedlikeholdt. Dette endte med at turen ble mer kronglete enn forutsett, men vi fant da frem. Vi skrev oss inn i boka både på Romsætra og Grasberget. Et stykke ute i turen begynte det å regne og etter hvert kom også tåka. Vi var bløte og god fornøyde da vi kom tilbake til bilen. Det var fint å komme hjem til en varm dusj etterfulgt av kveldsmat og sjokoladekake.

Hans Thorvald på Romsætra
Vi var våte på toppen av Nordre Romsæterberget

Tidsforbruk siste tur: 1 t 36 min - 5,1 km.