Dovrefjell dag 2 (10.07.2017)

Written by Movegen22 GSM

Start point Teltplass vann 1500
Endpoint Samme
Ascents Bruri (2,001m) 10.07.2017

Etter ei litt lurvete natt i teltet (mye vind) våkna vi til sol, og få skyer. Dette lovet å bli en fin dag, sjøl om det fortsatt blåste friskt.

Etter en lang, god start på dagen - kryssa vi Svåne på nytt. Litt lengre opp denne gangen (nesten helt i osen). Gikk fint å krysse, med skoa rundt halsen og bare labber (sokker) på føttene. La igjen disse med tanke på returen ;)

Gikk litt oppover før vi svingte mot morenryggen på Bruri. Gikk litt for langt opp, og måtte ned igjen noe. Ikke at det gjorde så mye.

Litt fram og tilbake for å finne den beste vegen oppover. Brukte mye tid på å studere vegvalg. Noe fram og tilbake, men likevel greit oppover ryggen. Litt løs ur var det, men ikke så ille som frykta. Greit bortover ryggen, som var mye smalere enn vi trodde. Ikke spesielt luftig likevel da.

Lang god pause på toppen. Sjelden vi sitter så lenge og nyter utsikten ;) Ingen grunn til å stresse da vi likevel ikke ville rekke bussen 1430 fra Snøheim.

Valgte ei litt anna rute nedover (så en foran oss som fulgte ryggen mye lengre mot Svånåtindan før han svingte ned). Gikk overraskende greit. Gikk litt lengre ned mot vanna da vi kom ned.

Pakka leir. Satt ei stund og kosa oss i sola før vi ruslet mot Snøheim på t-stien. Etter et lite stykke kom vi brått på en moskusflokk. Sekretæren ble skeptisk, ikke helt til å stole på de karene der... De hadde også med seg to kalver... Det så ikke ut som de hadde tenkt å flytte seg fra stien, så vi gikk en omveg rundt dem. Det gikk fint. Litt av en naturopplevelse.

Nok en flott fjelltur, i et område som er undervurdert for toppturer. Jammen er toppene rundt Svånådalen både fine å sjå på, og "hissige" nok. Regner med det blir telting på samme sted når Larstinden skal bestiges en gang i framtida.