Storknuken - kommunetopp i Inderøy (10.07.2017)

Written by aask (Ånund Sigurd Kvambekk) GSM

Ascents Storknuken (502m) 10.07.2017 15:20
Visits of other PBEs Kilavegen vegbom (235m) 10.07.2017 14:24
Kilabukta p-plass (225m) 10.07.2017 14:37

Fjellraid juli 2017 dag 3, del 1:

Avsluttet dagen i går med Elgshøgda/Ølshøgda i Skaun. Nok en fin dag var i anmarsj etter en kraftig regnbyge i natt. Måtte rømme inn fra terrassen i Malvik.

Vi kjørte over Inderøy og ble dessverre av gps'en ledet inn på det østligste veialternativet som gikk langs sjøen og ikke over høyden forbi gården Rol. Av vår beleste vertinne for natten hadde vi blitt oppmerksomme på at Bjørnson en gang hadde blitt spurt nede i Roma om han hadde sett noe vakrere enn Roma fra Capitol-høydene. «Ja, jeg har sett Inderøen fra Roelsbakken» svarte han. Visstnok skal det også ha inspirert Vinje i sangen "Her ser eg fagre fjord og bygder". Men dette gikk vi glipp av. Fra sjøkanten var det fint, men kanskje ikke det jeg ville plukket frem ved de største anledningene. Men når man ser det ovenifra blir det vakrere!

Noe overrasket oppdaget vi at veien inn til Kilabukta var stengt med bom. Men med sykler kom vi frem. Ved gården Kilen møtte vi en grind med skiltet "STENGT", noe vi ignorerte. Men vi lukket da porten like sinnrikt som innehaveren.

Syklet til Kilabukta og fulgte merket sti til toppen. Ganske våt da det har regnet en del i det siste.

Noen tørre partier var det, særlig på traktorveien i starten og siste bit mot toppen som vi ser bak.

Toppen var veldig fin, og været viste seg fra den beste siden. Kunne se helt til Trollheimen sine snødekte topper. Traff et par på toppen som hadde kommet fra Mosviksiden. Stien var våt derfra også. De hadde brukt halvannen time.

Mot Kilabukta
Mot Steinkjer

Vi satte oss i bilen og kjørte til Steinkjer hvor vi spiste middag på italiensk restaurant. Som vanlig på slike steder heter alt kjøttet "indrefilet", men er det neppe. Men godt var det likevel. Vi kjørte videre til Namsskogan og Nyheim camping. Satte på varmen i hytta og hadde en kjempefin kvelds/natt-tur på Gisen.