Skavlen og Nonsfjellet (Rindal PF100 26/26) (10.07.2017)

Written by SturlaS (Sturla Sandvei) GSM

Ascents Skavlen (859m) 10.07.2017 13:43
Nonsfjellet (643m) 10.07.2017 15:36
Visits of other PBEs Bomveg Kårøydalen (120m) 10.07.2017 12:16
Parkering Kårøyan (290m) 10.07.2017 13:35

På veg til hytta ble det tid til en avstikker over Hemnkjølen for å gjøre ferdig Rindalslista.

Jeg kjørte 10 km innover Kårøydalen og parkerte ved Kårøyan. Hadde komponert en runde med klokka med Skavlen først og deretter Nonsfjellet.

Det var bratt opp mot Skavlen men med tilstrekkelig antall små-pauser gikk det greit. Nonsfjellet var veldig snill i så måte.

Atlas og Rigel var med og vi gikk oss på flere rypekull så det ble en del sitting underveis. De fleste var klekket men vi så ihvertfall ei rypemor som ruget på eggene sine. Vi møtte også en årskalv elg på nært hold. Den sto bare og så på oss. Heldigvis rakk vi å bøye av i riktig retning i forhold til elgkua..

Turen var forøvrig preget av veldig gjengrodd terreng, svake/utydelige stier og sparsommelig rødmerking. Det var vel bare stien gjennom Fjelnadalen som holdt mål.

Været var helt supert. Årets første baris-økt for min del.

Da er Rindal komplett så velkommen til Trøndelag. :-) Beste tur må bli til ett av mine absolutte favorittfjell: Trollhetta.

Oppgang mot Skavlen fra nord, høyre side. Etter å ha studert mulige linjer valgte jeg denne varianten. Bratt men helt greit, også for hundene.
Oppgang mot Skavlen fra nord, venstre side. Ser mye enklere ut men omvei i forhold til min rute.
Skifer-bonanza nær toppen av Skavlen.
Gigantisk varde nær toppen av Nonsfjellet. Skavlen og Kårøyan i bakgrunnen.

Rindal....

Written by BjørnF 10.07.2017 19:32

.... gratulerer med fullført liste. Rindal er ikke beste fjellkommune , men noen godbiter er det.

Sv: Rindal....

Written by SturlaS 10.07.2017 22:16

Takk for det!

Det er noen fine topper men f.eks. dagens to topper blir nok ikke besøkt igjen av meg. :-)