Innerdalen (10.07.2017)  6

Written by Kjell1960 (Kjell Odding)

Start point Dalen parkering (260m)
Endpoint Dalen parkering (260m)
Visits of other PBEs Dalen parkering (260m) 10.07.2017 09:49
Innerdalshytta (410m) 10.07.2017 11:07
Innerdalshytta Bru (400m) 10.07.2017 11:26
Giklingedalshytta (740m) 10.07.2017 12:59
Renndølsetra (400m) 10.07.2017 14:31

Frua har sett bilder fra Innerdalen og påvirket meg til å legge en Nord-Norge-reise, innom Møre og Romsdal (Nordmøre) for å besøke denne Innerdalen. Den aktuelle dagen for besøk i Innerdalen hadde et fantastisk vær som ramme. Dette var i seg selv positivt da det meste av landet hadde dårlig sommervær på denne dag - i Innerdalen var det imidlertid nydelig som det fremkommer på bildene, flott turtemperatur og bra på alle måter og turen fikk terningekast 6. Starter derfor med et bilde av frua klar for tur på parkeringsplassen Dalen. I bakgrunnen ser vi Skarfjellet til venstre.

Det er selvsagt ingen grunn til å legge skjul på at denne turen representerer de vakreste fjell og landskaper man kan tenke seg. Selv om vi, på denne turen, ikke gikk på noen topp så står den som en av de aller flotteste naturopplevelsene jeg har hatt, i alle fall i år. Nedenfor ser vi fantastiske topper, deriblant Hesten, Isbreer, knallgrønne skoger opp til der høyfjellet tar over.

Flatt vann på Innerdalsvannet med Innerdalen som fortsetter innenfor vannet. Det spisse fjellet er Innerdalstårnet som selvsagt er et fjell man ønsker å nå toppen på. Tenk bare hva man kan se derfra?

Merrakammen passerte vi ca ved Renndølsetra som vi kom til før DNT-hytta Innerdalshytta. Opp til toppen går det en sti fra Renndølsetra.

Fra Innerdalshytta gikk vi litt til innover mot Innerdalen, krysset elva og gikk så opp mot Storvatnet og Giklingedalshytta som er ca der neste bilde ble tatt. Det viser med tydelighet at det finnes to tårn som er Innerdalstårnet - lett klyving og Innerdalstårnet samt selve Tårnfjellet. I skrivende stund har det minste tårnet hatt besøk av to peakbook-medlemmer, det høyeste har hatt besøk av 137 og selve tårnfjellet har hatt besøk av 12. For oss som ikke er fjellklatrere indikerer dette at det er mulig å nå alle tre toppene men hvor enkelt er det?

På tur ned tok vi bilde av varden på Erikvollen før vi kom oss ned til Renndølsetra hvor vi på tur opp hadde bestemt at vi skulle kjøpe vafler og drikke kaffe. Det var det åpenbart veldig mange andre også som hadde bestemt seg for og dermed droppet vi vaffelkø, kjøpte kaffe og gikk tilbake til bilen.

Også denne gangen slet jeg med telefonen som tegnet en rute med over 1600 høydemeter og 33 km gåtur. Jeg hadde med en annen gps som mente at 740 høydemeter var tilstrekkelig. Jeg har anslått lengden til ca 20 km, kanskje litt mer.