Andersnatten (09.07.2017)

Written by Annar (Annar Blakstvedt) GSM

Ascents Andersnatten (733m) 09.07.2017
Visits of other PBEs Andersnatten parkering (414m) 09.07.2017

Kjørte til parkeringen ved Andersnattjern. Bompenger kr. 50 (cash, Vipps, eller konto). Herfra var det blåmerket sti helt til topps. Stien gikk på vestsiden av tjernet og stigningen begynte rett etter at vi hadde lagt tjernet bak oss. Stien gikk på fine flaberg oppover i nordlig retning. Etter hvert kom vi til stikrysset der stien kommer nord fra Nedalen. Stien svingte her mot øst og syd og det var stedvis bratt opp mot toppen av Andersnatten. Veldig fin utsikt herfra i alle retninger. Rett syd for toppunktet var det en stor steinvarde. Trig. punktet ligger 230 meter mot sydøst og 14 meter lavere enn toppen. Fra trig. punktet kommer man tettere på "brattveggen" mot øst, som har gjort denne toppen så kjent. Vel 300 meter stigning fra parkeringen til topps. Totalt ble turen på ca. 5,5 km. Nina og Per Martin var med på turen.

Dagens turmål fra Soneren
På toppen
På kanten av stupet. Soneren langt der nede til høyre