Store Kvia m.fl. fra Åsdalsetra. (09.07.2017)

Written by repelo (Per Ole Nygaard) GSM

Start point Åsdalssetra parkeringslomme (902m)
Endpoint Åsdalsetra parkeringslomme (902m)
Characteristic Trip by foot
Kleberkakken (1,280m) 09.07.2017 17:02
Visits of other PBEs Åsdalsetra parkeringslomme (902m) 09.07.2017 12:00
Borkebua (1,181m) 09.07.2017 13:46

Tur sammen med Kristine og Hans Thorvald. Kjørte til Ringebu, hvor vi tok Friisvegen til et stykke innenfor Øksendalen. Tok av fra Friisvegen ved Remdalsbua, og kjørte forbi Geitsetra , med en stor geiteflokk, til en parkeringslomme like før Åsdalsetra, hvor det går et godt råk/traktorvei over til Øksendalen. Gikk denne til opp på snaufjellet. Her fant vi råket som skulle føre oss til Nordre Gråhøgda. Greide å følge dette et lite stykke, men selv om det var varder med gammel T-merking, var det umulig å følge, så det ble å gå i terrenget, som var lettgått.
Fra Nordre Gråhøgda fortsatte vi over Søre Gråhøgda til Ringebu Fjellstyres bu Borkebua, eller Gråbua som det står på kartet. Denne sto åpen, så vi var innom og skrev i gjesteboka. Fra Borkebua ganske drøy stigning opp til dagens høyeste topp, Store Kvia, med en formidabel varde, med kongemonogram på toppen. Her var også toppbok, som vi noterte oss i. En liten matpause, før vi fortsatte over Nordre Kvia til Sauvola. Da jeg skulle krysse bekken mellom Nordre Kvia og Sauvola, greide jeg å skli på en mosegrodd stein, og falt i bekken slik at jeg ble skikkelig våt. Fra Sauvola gikk vi så over til Kleberkakken, hvor det også ble en kort matpause. Herfra gikk vi så i retning råket vi hadde fulgt til å begynne med, og kom inn på dette omtrent i overgangen til snaufjellet.
En veldig fin tur, med koselig turfølge. Lettskyet, med antydning til litt sol innimellom. Drøy biltur hjem, før et ikke altfor sent fjøsstell.
Vårt utgangspunkt, Åsdalsetra, var også utgangspunkt for flere av J.A.Friis sine jakt/fjellturer. Mange av hans turer i dette området danner grunnstammen i hans klassiker "Til Fjells I Feriene".