Nautgardstinden til Stornubben (03.07.2017)

Written by chrisarrr (Chris Røgeberg)

Ascents Austnubben (2,049m) 03.07.2017
Aust for Austnubben (2,020m) 03.07.2017
Nautgardsoksle (2,089m) 03.07.2017
Nautgardstinden (2,258m) 03.07.2017
Austre Nautgardstinden (2,194m) 03.07.2017
Stornubben (2,174m) 03.07.2017
Veslnubben (2,055m) 03.07.2017

43 kilometer og syv topper på et døgn. Turen startet med at jeg kjørte opp på ettermiddagen til parkeringen ved grensen til nasjonalparker ved Glitterheim. Det var relativt sent, sånn ca 22/23 på kvelden, men jeg valgte fremdeles å slenge på meg sekken og gå mot Glitterheim. det var lenger enn jeg husket, mye pga at sist tok jeg sykkelen fatt. Vi, Jeg og Tinka (bisja), prøvde å spare litt tid ved å kysse elva på venstre for veien, men fant fort at det bare ble tull det var stor vannføring og med våte sko og klær ville turen på mandag bli litt ødelagt. jeg gikk opp til brua og krysset over og fant en fin teltplass borte ved Søre Åe. Der satte jeg opp teltet kl 1 og fikk meg noen timers søvn før den virkelige turen begynte på mandagen. Gikk fra camp kl 1030 og var oppe ved Nautgardsoksle kl 1215 etter en enkel oppstigning fra toppen av Tjønnholtjønnet. det snødde og blåste litt, men sikten var bra og litt vær er bare moro. Veien videre var enkel og lite problematisk. Det gikk veldig fint og jeg sanket nye topper oppom Nautgardstinden, som jeg forøvrig var på for noen år siden også, Austre Nautgardstinden, og Stornubben. Eneste som jeg vil kalle en liten utfordring med de toppene her var den litt bratte nedstigningen fra Nautgardstinden til Austre Nautgardstinden. årsaken var at jeg hadde med meg Tinka. Jeg tok pause og lagde meg litt mat nedenfor Stornubben og Tinka fikk seg også en liten matbit. På vei til Vesle Stornubben kom det en del tåke og jeg havnet en del for langt ned til venstre så jeg måtte gå litt tilbake. jeg gikk så ned til skaret mellom Vesle og Austre stornubben og satte ifra meg sekken og gikk fort opp på Austre og Aust for Austrenubben og tilbake til sekken igjen. da begynte klokka å nærme seg 17 og jeg var i teorien halvveis. Isteden for å gå samme vei oppom alle de samme toppene på veien tilbake valgte jeg å skrå nedover mot vest båsen og ned mot Nautgardselve. Deretter skrå oppover over elva og opp mot topp 1773. derrifra var det enkel nedstigning tilbake til campen ved søre Åe. der pakket jeg sammen telt og gikk tilbake til bilen. der tikket jeg inn kl 00 og etter en 43 kilometer lang tur siden jeg startet kl 23 dagen før var det deilig å sette seg inn i bilen og kjøre til Gjendesheim selv om beina var ganske slitne.