Oksskolten - fylkestopp i Nordland (06.07.2017)

Written by AnneW (Anne Woldmo) GSM

Ascents Oksskolten (1,915m) 06.07.2017

Det ble en tidlig frokost på flotte Kjensvasshytta (Hemnes turistforeningI, og så kom Frank fjellfører (www.friogfrank.com) til hytta.

Frank skulle bare føre oss over breen, men slo like godt følge helt opp - heldigvis for oss for det skikkelig trygt og godt å ha han med hele veien ...som ble noe mer strabasiøs i sludd og snø og enkelt (enkle) klyveparti som var litt glatte grunnet nedbøren.
Frank var blid, pratsom og tryggeheten sjøl, anbefaler han til alle som trenger brefører.

Nå skal jeg sannelig heller ikke klage på den andre delen av turfølget, Øyvind er alltid super å være med på tur med!

Vi lot Øyvind få "førstebestigningen" siden han hadde hatt en mislykket tur hit tidigere. Jeg var så glad og stolt på toppen - hurra! Toppen ble behørig feiret med sjokolade :)
Det var ikke mulig å se noe som helst pga været, men pyttsann.

Midt under festlighetene på toppen, kom det plutselig en gammel finlender gående. Relativt tynnkledd og kald, han tok aller nådigst i mot litt sjokolade (han så meget skeptisk ut!), og så tuslet han nedover igjen.
Han krysset breen alene på nedturen, vi så han som en liten sort maur ute på breen da vi var på vei ned. Han gikk litt hit og dit, mens vi andre så på avstand det hele - og fomlet nervøst etter mobilen parat til å slå nødnummeret.