Rondslottet og Vinjeronden (30.06.2017)

Written by rajenssen (Ranveig)

Ascents Rondslottet (2,178m) 30.06.2017
Vinjeronden (2,045m) 30.06.2017

En dag i forrige uke fikk jeg min første tur på Rondslottet. Da jeg var her med familien min i 2012 og gikk på tur, husker jeg at vi så opp på fjellet mens vi gikk i en dal fra Bjørnhollia til Dørålseter. Den gang ble det ikke noe topptur, men nå var tiden inne for å bestige slottet!

Utrolig fint innover dalen!
Begynt stigningen mot Vinjeronden.
Fra skaret mellom Storronden og Vinjeronden mot Rondslottet.
Morsom klyving opp til Vinjeronden.
Oppe på Vinjeronden, utsikt mot Storronden.
Siste veien igjen mot slottet, litt ned igjen et parti før selve toppen.
Mektig natur som gjør at man føler seg deilig ubetydelig.
På toppen!

En utrolig fin og artig tur! Jeg gikk fort/jogget for å rekke middagsserveringen, og var oppe på 1:45. Ned igjen tok det 1:15, da jogget jeg hele veien det gikk an. Kjente det bra i beina da jeg var nede ved Rondvassbu. Vi sier til turistene at turen tar 6-8 timer, men da tror jeg man tar seg veldig god tid. Uansett bedre å gi beskjed om at turen er lang, så får de som bruker kortere tid bli positivt overrasket :-)
Definitivt en tur som kommer til å bli gått flere ganger i sommer.