Liadalsnipa - normalveien og østegga (06.07.2017)  6

Ascents Blåfjellet (878m) 06.07.2017
Søraust for Blåfjellet (856m) 06.07.2017
Liadalsnipa (926m) 06.07.2017

En topp som har stått på ønskelista lenge. Som så mange andre har jeg hengt med haka i frontruta på vei mot Ørsta på E39. Normalveien går opp nordvest-egga som vender mot veien.

Det klassiske synet.
Endelig sommerferie på Sunnmøre igjen, og sola har til og med valgt å vise seg litt. Team Lars og Marie på tur som vanlig. Etter å ha lest litt forskjellige anbefalinger tar vi sikte på normalveien opp og østegga som retur. Tau og noen sikringer er med i sekken.

Stien opp er spennende. Et par plasser blir det ganske luftig klyving, og man bør ikke være noe særlig høyderedd. Siste del går vi snirkelsti i ei svært bratt gressrenne. Stor respekt til de første som rota seg opp her - uten noe sti å følge!
På vei bortover østegga. Enkel og kjekk klatring.

Returen tar vi altså østover. Spennende og luftig klyving/klatring på eggen. Vi finner frem tauet, selv om flere velger å gå denne usikra. Eggen fører ned i et skar, hvor direkteveien videre går rett opp et kort riss. Et morsomt klatreopptak helt på tampen. Det går visst an å omgå denne varianten ute på ene siden. Alt i alt en meeget flott rundtur!

Østegga. Det henger en kjetting på den bratteste hammeren. Til høyre utenfor bildet må man klatre opp en bratt hammer.