Mount Washington (07.07.2017)

Written by elbow (Vegard Magnussen)

Ascents Mount Washington (1,917m) 07.07.2017 12:26

Årets sommerferie gikk til nordøstlige USA og Canada, og vi hadde så klart lagt inn en fjelltur på programmet. I dette området var det Mount Washington som stakk seg ut på kartet, som det høyeste fjellet i nordøstlige USA og med den høyeste primærfaktoren øst for Mississippi. Vi hadde planlagt å følge en av de mest populære rutene til toppen (hvis man ser bort fra bilveien og toglinjen...) som er Tuckerman's Ravine Trail, ca 6.5 km én vei og 1300 høydemeter. Ambisiøst nok med en 7-åring på laget.

Stien var som forventet meget tydelig fra start og slynget seg oppover med behagelig stigning. De første tre kilometerne går i ganske tett skog, noe som gav en fin temperatur, men som også gjorde dette partiet litt ensformig. Det var derfor deilig å komme opp til Hermit Lake Shelter, en betjent overnattingsplass, hvor terrenget begynte å åpne seg mer opp.

Man tar ikke feil av stien her
Tuckerman's Ravine Trail fortsetter rett opp i ravinen i bakgrunnen, i høyre kan av skrenten midt i bildet.

Stien opp ravinen var bratt, men ikke noe problem for folk som er vant til å ferdes i fjellet. Vi møtte dog en del amerikanere som syntes dette partiet var skummelt og som krøp mer enn de gikk. Tror kanskje noen av dem synes det var litt pussig når en syv år gammel jente spratt uanstrengt forbi.

Vi tok en god matpause på toppen av ravinen før vi tok fatt på de siste 300 høydemetrene til toppen. Nå kom det dessverre en del skyer sigende som skulle vise seg å bli liggende rundt toppen resten av dagen. Cirka 30 høydemeter fra toppen kom vi brått inn på en diger parkeringsplass med plass til hundrevis av biler. Selv om vi var klar over dette på forhånd var det et aldri så lite antiklimaks å komme opp hit. Svære kommunikasjonstårn og stygge murbygninger som var satt opp uten noen åpenbar plan. Skal man først bygge noe i så fin natur kan man vel bruke litt mer tid på design?

Det bratner til på vei opp Tuckerman's Ravine
Siste stykket mot toppen og på vei inn i skyene
Et aldri så lite antiklimaks når man ankommer toppområdet...
Antiklimaks 2
Vi klarte å finne varden innimellom all infrastrukturen

Etter en lang og god pause med både brus og is på toppen, begynte vi på returen. Vi bestemt oss for å gå en annen sti som heter Lion's Head ned igjen, denne går langs kanten av ravinen og så bratt ned langs en rygg og ender opp igjen like ved Hermit Lake Shelter. Denne stien var overraskende nok enda brattere og hadde flere passasjer hvor man faktisk måtte klyve litt. Men ikke verre at det var morsomme utfordringer spesielt for barna.

De siste tre kilometerne gjennom "skogstunnelen" ble langdryge for slitne bein, men med litt distraksjoner i form av ordleker og spennende samtaleremner gikk det ganske greit likevel. Alt i alt var dette en flott tur i storslagent terreng, men med et heller skuffende toppområde.