Elgheia & Svarttjennhøgda i Aurskog-Høland (07.07.2017)  4

Written by Nils (Nils Haugene) GSM

Start point Dreierud p-plass (166m)
Endpoint Dreierud p-plass (166m)
Ascents Elgheia (385m) 07.07.2017 17:17
Svarttjennhøgda (364m) 07.07.2017 19:22
Halvorsrudhøgda (346m) 07.07.2017 19:58
Visits of other PBEs Dreierud p-plass (166m) 07.07.2017 16:24

Det ferskeste værvarslet sendte oss på tur lengre øst enn opprinnelig planlagt denne gangen. Bare et par timer før Hans Petter skulle plukke opp meg på min jobb i Oslo, viste varslene at områdene vest for Oslo og Mjøsa kunne få regnbyger tidlig på kvelden. Øst for Oslo skulle ha pent vær og opphold til nærmere midnatt. Dermed droppet vi tur på Hadeland og kjørte til Aurskog-Høland istedet, hvor jeg hadde tur til Elgheia og Svarttjennhøgda på programmet over planlagte turer.

Ekstra hyggelig var det at Johan Kristian også kunne bli med på tur. Det var nå flere år siden vi hadde vært på tur sammen, og siden han bor i Oslo ikke så langt fra min jobb, var det en smal sak å plukke opp han på veien. Han hadde ferie, så det passet utmerket at Hans Petter hadde ringt han.

Det ble ikke så lang kjøretur på oss. Fra Oslo kjørte vi gjennom Lillestrøm og forbi Fetsund, og så på Fv170 mot Bjørkelangen. Ved Aursmoen svingte vi av Fv170 og kjørte snart sørover på Dreierudveien mot Holtsmark. Denne veien hadde jeg kjørt tidligere i vår, og registrerte da at det var laget til noen parkeringsplasser rett før den låste bommen like nordvest for gården Dreierud. Veien er ekstra bred her, slik at man kan parkere langs med veien. Nå sto bommen oppe, men vi tok ingen sjanser på å kjøre videre da det ikke var noen info om når bommen kunne bli låst.

Parkering på plasser langs veien rett før den låste bommen like nordvest for gården Dreierud.

Sol og ganske varmt da vi vandret gjennom bommen sørover på Dreierudveien. Det var veldig greit å rusle til topps på Elgheia (385) fra denne kanten. Grusvei helt til vi krysset Posttjennbekken. Deretter traktorvei i stigningen opp mot Elgheia (385), og sti de siste meterne fram til toppen.

På Elgheia (385) står det et høyt branntårn. Vi gikk selvsagt til topps i tårnet, og fikk dermed veldig god utsikt til alle kanter. Det var jo nesten litt koselig inni hytta øverst i tårnet. Her var det vedovn og litt lesestoff for den som skulle bli værende en stund.

I toppen av tårnet på Elgheia (385). Utsikt nordover.
I toppen av tårnet på Elgheia (385). Utsikt østover.
I toppen av tårnet på Elgheia (385). Utsikt sørover.
Utsikt mot nordøst fra toppen av tårnet på Elgheia (385).
På vei ned metalltrinnene i tårnet på Elgheia (385).
Matpakkespising på toppen av Elgheia (385).
Tårnet på toppen av Elgheia (385).

Etter en matpause på en benk ved foten av tårnet, ruslet vi videre på sti som vi håpte gikk i retning Svarttjennhøgda (364). Stien dreide snart i feil retning (mot sørøst), så da fikk vi et lite stykke med vandring i lyng og kratt mot en traktorvei jeg så på kartet. Øverst var traktorveien temmelig gjengrodd, men det bedret seg ned mot grusveien som går mot Korstjenn.

Ved Korstjenn fulgte vi grusveien videre til den stoppet rett før Rundtjenn. På veien her passerte vi et viltkamera, og det minnet oss på at vi var i et område hvor det skulle være ulv. Dessverre så vi ingen ulv, men et sted var det ganske store avtrykk etter poter i noe gjørme, og disse kunne selvsagt stamme fra ulv.

Siste strekningen mot Svarttjennhøgda (364) fulgte vi først sti opp gjennom søkket som kalles Strupen. Ved Dålimyrene så vi en svak sti som også er på kartet, men denne stien mistet vi slik at det ble vandring i terrenget siste etappen mot toppen av Svarttjennhøgda (364). Greit å gå i skogen her, men stedvis noe høy blåbærlyng og andre lyngarter.

Svarttjennhøgda (364) hadde ikke tårn som kunne bringe oss over tretoppene, og med full skog på toppen, var det lite utsikt å hente herfra. Vi slo oss ned noen minutter for å spise og drikke, og sende litt meldinger og sånt med mobilene, og tuslet snart videre. Det hadde skyet mer over her også nå, så litt kjøligere var det blitt.

På toppen av Svarttjennhøgda (364).

Ruta videre var nå lagt opp slik at vi skulle gå over et par mindre åser og rett mot bilen. Fra Svarttjennhøgda gikk vi ned forbi Tuemyra og opp en bratt kneik til Halvorsrudhøgda (346). Kort stopp på denne toppen, og så videre mot Toverudåsen. Var planen ihvertfall...

Kort stopp på toppen av Halvorsrudhøgda (346).

GPS-sporet viser at dit kom vi ikke... Litt vest for Halvorsrudhøgda (346) ble plutselig Hans Petter usikker på hvor mobilen hans var. Han gjennomsøkte sekken, men ingen mobil. Sist han brukte den var på toppen av Svarttjennhøgda (364), og han var temmelig sikker på at den måtte ligge der. Kjipt selvfølgelig å måtte gå tilbake igjen. Et par steder hadde det vært tett buskas og litt uveisomt, men det var tross alt bare i underkant av en kilometer tilbake til Svarttjennhøgda, så vi måtte nesten gjøre et forsøk på å finne mobilen. Vi fulgte GPS-sporet så nøyaktig som mulig i tilfelle mobilen skulle ha falt ut på veien. Ingen mobil ble funnet underveis, og vi var ganske så spente da vi nådde toppen av Svarttjennhøgda (364) for andre gang idag. Det gikk noen sekunder før jeg la merke til noe som glinset i blåbærlyngen. Hans Petter hadde nesten allerede innfunnet seg med at mobilen var tapt. Jeg spurte han om hva det der kunne være, og pekte ned mot lyngen hvor mobilen lå. Ganske så lettet kunne Hans Petter puste ut og stappe mobilen på et trygt sted i sekken. Jammen godt vi tok turen tilbake da!

Nå hadde vi liten lyst til å gå rett på gjennom skog og kratt igjen, og samme vei for tredje gang. Vi gikk ned mot Tuemyra igjen, men her fulgte vi nå istedet ferske spor etter skogsmaskiner ned til Deledalen, og gikk på sti videre ned mot Rundtjenn. Rett før vi nådde Rundtjenn skrådde vi gjennom litt kronglete hogstterreng opp til grusveien nord for Rundtjenn.

Nå var det deilig å kunne spasere på vei igjen etter en del bushing og gjengrodde stier. Vi fulgte denne grusveien så langt som mulig. Til slutt ble vi tvunget til å krysse gjennom skogen i retning Holtsmark siden veien vi gikk på hadde en annen retning enn dit vi skulle.

Heldigvis ble det ikke lange strekningen med skogsterreng og lyngvandring. Det var delvis tråkk og små stier der, og på detaljert kart så vi en traktorvei litt lengre borte som skulle gå ned mot veien til Holtsmark. Rett før vi nådde denne traktorveien møtte vi imidlertid et av turens mest kronglete partier. Bratt ned i et søkk hvor vi balanserte på en stor stokk, og noen meter med baksing gjennom tett skog av smågran.

Oppe i åsen sørøst for gården Holtsmark. Bildet tatt mot nordvest.

Traktorveien ledet oss greit ned til grusveien som går opp til gården Holtsmark. Derfra behagelig rusling på vei tilbake til bilen. Disse siste meterne på grusvei kjente vi noen lette regndråper, uten at det var noe særlig regn på gang med det aller første. Under kjøreturen tilbake til Oslo kom det noen små byger rett før vi satte av Johan Kristian. Hans Petter og jeg fortsatte videre til Drammen, og da kom regnet for fullt. I Drammen hadde det da regnet i flere timer, så vi gjorde sannelig et godt valg i å gå tur øst for Oslo denne kvelden.

Start date 07.07.2017 16:24
End date 07.07.2017 21:33

Hadeland...

Written by venkekristin 20.07.2017 14:07

Hyggelig å ta en fellestur når turmålet har retning Hadeland da :)

Eller kanskje noen felles "frie" topper i Romeriksåsen.. over mot Nannestad eller nedover mot Nittedal feks!

Sv: Hadeland...

Written by Nils 22.07.2017 19:33

Javisst, det hadde vært hyggelig Venke K. :-) Har noen turer på programmet fra Lygna og sørover, så jeg kan gi deg beskjed når jeg drar dit. Er noen røde og grønne nåler der jeg vil besøke. ;-)

Hender det blir veldig på sparket hvor det blir tur, men når det er mer spikret burde vi kunne få til fellestur.