Snøhetta (06.07.2017)

Ascents Snøhetta (2,286m) 06.07.2017 12:11
Visits of other PBEs Reinheim (1,340m) 06.07.2017 08:39
Snøheim (1,474m) 06.07.2017 08:39

Andre turdag som turleder for DNT OO sin "Klassikeren på Dovrefjell".

Dagens mål var å komme seg fra Snøheim til Reinheim. Dette er en spasertur på 2 timer så planen var å ta med Stortoppen av Snøhetta på vegen.

Vi fulgte stien til Reinheim i 1 time. Her la vi igjen unødig bagasje i 4 søppelsekker. 4 deltakere var ikke interessert i topptur i dag. Siden været var strålende og stien ned til Reinheim er godt merket lot jeg dem fortsette rett mot dagens hovedmål.

De resterende 9 (en måtte dessverre dra hjem på morgenen) og meg la kurset rett mot Snøhetta. Vi fulgte stien oppover ryggen, noe som er mye bedre enn steinura i starten av normalveien.

Oppe på toppen var det strålende vær og ikke en sky eller tåkedott å se. Jeg tror det er første gang jeg er på Snøhetta uten av deler av traversen er skjult i tåke.

En deltaker var interessert i å ta med Midttoppen, en tur jeg anslo til 1 timer tur/retur. Det var ikke noe særlig stemning for dette så da ruslet vi ned igjen til svartsekkene og videre ned til Reinheim. Her ventet ferdig middag og nydelig oppdekt bord, klargjort av de som ikke ble med til toppen. Hvilken luksus!

Hytta ble full i løpet av kvelden men vi fikk senger å sove i alle som en. DNT OO sitt SAGA-prosjekt med leder for DNT OO, 2 turledere og 5 ungdommer hadde sin siste overnatting på Reinheim før deres siste etappe til Snøhetta etter 2 uker på tur fra Lillehammer. Artig å høre om deres opplevelser! Se mer her.

Hele traversen fra Vest til Stortopp er "ren" og slik forble det til langt på kveld.
Traversen sett fra Stortoppen. Det kriblet "litt" i klatrefoten..