Leirungskampen (30.06.2017)

Written by martekjo (Marte Kjøren)

Ascents Leirungskampen (2,079m) 30.06.2017
Leirungskampen N1 (2,045m) 30.06.2017
Leirungskampen N2 (2,050m) 30.06.2017

Vi fulgte ryggen opp til Leirungskampen N2 (2050 moh). Det var enkelt å gå selv om fjellet hadde litt løsgods. 400 høydemeter rett opp på ca. 45 min. På toppen var det overraskende stille. Ved teltet hadde det blåst en god del og yr meldte opp til 11 m/s fra sø på toppen.

Vi la fra oss sekkene og gikk videre mot Leirungskampen N1 (2045 moh). Enkel renne å følge ned til skaret og litt småklyving opp, men ikke større utfordring enn at hundene klarte seg selv. Toppen ser eksponert ut på avstand men er lettere enn hva man først antar. Det var litt mer eksponert fra N1 og til skaret mot Leirungskampen (2079 moh), men langt ifra svimlende. Fra skaret opp mot toppen fulgte vi en tydelig grusrenne hvor én måtte stå igjen og passe på at hundene ikke skled. Tre morsomme og lettgåtte topper. Nå har jeg vært på samtlige topper på østsiden av Leirungsdalen - en milepæl!

Les mer om turen på www.turdagboken.com