Vågå/Dovre: Skardshøi (06.07.2017)

Written by ligroenb (Lise Grønbukt) GSM

Start point Slådalsveien (920m)
Endpoint Slådalsveien (920m)
Ascents Skardshøe (1,478m) 06.07.2017 16:38

Etter formiddagens familietur på Ståkåhøi, kjørte vi noen få bare er par km lenger nedover Slådalsvegen og parkerte der veien opp til Holsætrin starter. Denne hadde kanskje vært kjørbar, men vi valgte heller å parkere der og benytte sykkel opp den sandete veien. Der var min tur først og Ove ble igjen med Vinjar i bilen og slappet av. Sykkelturen opp gikk radig og jeg parkerte ved den innerste fjøsen. Derfra tråkket jeg meg opp til en hly og tydelig varde og fant et meget smalt men tydelig dyretråkk oppover. Denne gikk litt lengre nede enn den som var tegnet inn på kartet, men retningen var fin og jeg sparte sikkert bittelitt på å følge dette. Rundet rett over Storhamnfjellet og vurderte å gå oppom høyeste punkt, men droppet det. Slakt bakover mot Skardshøi. Nydelig utsikt fra toppen. Skardshøi en mer markert og har en flott bratt side i nordøstlig retning. Returen gikk samme vei, og det var deilig å avslutte med en herlig nedoversykling i retning bilen igjen. Nede igjen sendte jeg Ove av gårde og jeg kunne mekke litt middag og få Vinjar i seng før jeg benyttet sjansen til å sitte og nyte kveldssola varme med et glass rødvin i hånda. Siste kveld på sommerens ferietur, litt vemodig :-(

Sykkeltur opp til Holsætrins om ligger flott til ved veis ende, ca to km fra Slådalsvegen.
Sykkeltur opp til Holsætrin som ligger flott til ved veis ende, ca to km fra Slådalsvegen.
Skardshøi, som faktisk har en flott utsikt i alle retninger

Skardshøi, som faktisk har en flott utsikt i alle retninger. Her mot Rondane
Naturens små kunstverk
Den noget smale stien/dyretråkket fra sætra.
Smale stier medfører oppskrapede legger, men putt :-)
Nærgående sauer som trodde jeg hadde noe godt til dem i sekken
Nede ved bilen og parkering for natten. Veldig flott og tørt område, veldig utypisk fra det vi er vant med
Endelig en kveld det var deilig å sitte utenfor bilen i sola og nyte et glass rødvin