Bandåsen (04.07.2017)

Written by LivogKristen (Liv Skåsheim) GSM

Ascents Bandåsen (513m) 04.07.2017
Toppen av Bandåsen
Hadde vært på Heiahornet og Småsilhornet tidligere i dag og kjørte fergen over fra Hjelemeland til Ombo for å gå BANDÅSEN, Finnøy sin topp. Vi tenkte å overnatte ved stistart og ta turen i morgen, men da vi kom opp til Seltveit og så p-plassen med alle sauene, fant vi ut at vi skulle prøve å gå med en gang og nå 20:20 fergen til Nesvik etterpå.
Gikk gjennom gårdstunet på Seltveit og traktorveien rett frem opp mot hytten.Etter å ha passert jordet, gikk det en ny traktorvei til høyre gjennom en grind. Gikk gjennom denne grinden og fant det nesten usynlige skiltet merket Bandåsen. Fulgte stien oppover. Usikker her og der, men gikk den stien som var mest synlig i de kryssene der vi var usikker. Traff godt med stien og kom raskt opp på toppen av BANDÅSEN. På toppen traff vi to ungdommer som rigget seg til med hver sin boks med "noe" på og skulle kose seg der oppe i kveld. Tok noen fine bilder fra denne flotte utsiktstoppen, men løp fort ned igjen for å nå fergen. Vasket opp og slappet av på fegekaien før vi tok fergen over til Nesvik via Hjelmeland. Skulle hjem nå for Kristen skulle på jobb igjen søndagen og vi måtte ha litt tid hjemme, så vi kjørte østover og lette etter en plass å sove for natten. På kartet stod det Gullingen skisenter. Vi tenkte at der kan vi sove og kjørte oppover dit.
Flott utsikt. Vann er nødvendig!