Galdhøpiggen fra Juvasshytta - impulstur (06.07.2017)

Written by Olepetter (Ole-Petter Andersen) GSM

Ascents Galdhøpiggen (2,469m) 06.07.2017 14:25

Var egentlig på hjemveien etter en morgentur til Krosshø ved Grotli, men i Lom var været for bra til å fortsette til Valdres med en gang, så jeg kjørte på impuls opp til Juvasshytta. Det var heller ingen bakdel at turen ville gi litt "pf på taksameteret". Sykla bort til sommerskisenteret, og la i vei, først i behersket tempo. Over breen møtte jeg noen taulag, men det var tråkket tre brede spor, så det var ikke noe problem. Gikk med SPOT-en påslått på brystet, om det utrolige skulle skje...Så ikke en sprekk, og følte meg like trygg som når jeg kjører på E18.

Oppover bratta mot toppen kjentes formen god ut, og jeg holdt et tåpelig friskt tempo; en solid søknad om påfølgende migreneanfall, som skulle bli innfridd til gangs et par timer etterpå...
Nådde toppen etter ca 90 min, og var godt fornøyd med det. Nøt utsikten og et par brødskiver, før noen andre kom opp (fra Spiterstulen), og jeg satte fart nedover igjen. Passerte noen taulag over breen, og hørte noen mumle om ikke det jeg gjorde der var farlige greier...

Ikke ofte Andersen tar selfie, men slekta måtte få høre om denne impulsturen, som faktisk var dagens andre fottur.

Appen sviktet meg på ruta opp...