Heidalsmuen og Saukampen (04.07.2017)

Written by KristineL (Kristine Maurdal Lillejordet)

Ascents Kringlefjellet (1,292m) 04.07.2017
Kviknegråhø (1,427m) 04.07.2017
Mukampen (1,745m) 04.07.2017
Saukampen (1,659m) 04.07.2017
Visits of other PBEs Vardet stidele Mukampen (1,095m) 04.07.2017
Utsikt sør Mukampen (1,371m) 04.07.2017
Heidalsmuen
Hans Thorvald på Heidalsmuen

Hans Thorvald og jeg kjørte i overkant av to timer fra Nygaard og parkerte på Musætrin. Derfra fulgte vi stien opp til Heidalsmuen. Det var forholdsvis bratt stigning i starten, men slakere mot slutten. Fin sti å gå på. Vi brukte ikke lang tid på toppunktet. Selv om sola glimtvis viste seg var det en del vind. Ned fra toppen gikk vi utenom sti. Det var forholdsvis fint å gå, men litt løs ur. I mellom Heidalsmuen og Kringlefjellet, samt Kringlefjellet og Kviknegråhø var det både myr og kratt. Vi tok en litt lengre matpause nedenfor Kringlefjellet.

Kringlefjellet
Kviknegråhø
Varden på Kviknegråhø
På vei opp Saukampen, Kviknegråhø i bakgrunnen

Veien opp, samt ned fra Saukampen var lang og slak. Fin avveksling å gå der det ikke er så bratt stigning også. På toppen av Saukampen var det svært sur vind, noe som førte til at jeg tok på meg votter og ekstra genser til nedstigningen. Turen tilbake til bilen var preget av mye myr og kratt.

Hans Thorvald på Saukampen

Ble en veldig fin tur med vakker utsikt. Vi hadde pakket med oss sovepose og telt i bilen, og vurderte mye frem og tilbake om hva vi skulle gjøre. Valget falt til slutt på at vi dro hjem til Nygaard, men før vi kjørte tilbake tok vi et middagsstopp. Middagen ordnet vi med stormkjøkken og engangsgrill.