Skvettebottshøgdene rundt (05.07.2017)

Written by PeakFloyd (Arne Magnus Fossnes) GSM

Start point Sletti (430m)
Endpoint samme (430m)
Ascents Horgehorna (1,505m) 05.07.2017 08:55
Horgehorna sør (1,503m) 05.07.2017 11:35
Skvettebottshøgdene (1,534m) 05.07.2017 14:15
Kråkebergnosi (1,562m) 05.07.2017 16:22

Svingte av E16 ved utgangen av Tuftåstunnelen, og parkerte ved Sletti. Fulgte så rødmerket, igjengrodd sti oppover bratta.
NB; Stien som Statens kartverk viser, stemmer ikke med terrenget.
Ankom Horgestølen etter 1,10, og fortsatte innover dalen. Dreide etter hvert til venstre og kryssa bekken, med kurs mot Horgehorna. Greit terreng opp hit.
Det høyeste punktet(2 meter høyere) ligger 121 meter lenger nord, ved en mindre varde.
Prøvde å opprette et pb-element her i stedet, men vet ikke om det funket.
Fortsatte deretter nordover ned i Duveskardet, forbi Duveskardnosi, og mot toppem med det klingende navnet Skvettebottshøgdene.
Etter hvert ble det mye snøflet her, med svarygger i mellom. Trodde jeg så toppen, og satte kursen dit. Etter hvert fant jeg ut at det var Hånosi, og måtte da dreie rett nord, og opp på Skvettebottshøgdene. Mye uryddig stein opp hit. Den røde nåla her er plassert litt for langt mot nordvest. Jeg gikk ikke lenger enn til varden.
Etter en matbit, fortsatte jeg østover, forbi Soknetjørni og Steinhustjørni, med kurs mot Kråkebergnosi. Fryktelig tungt terreng her, med mange smårygger som må krysses, og etter hvert også fryktelig mye uryddig stein. Husker Otto kalte et terreng i nord for Gaupeterreng, da må dette være hang-glider terreng.
Ankom endelig den store varden, og så med en gang at det høyste punktet ligger ca 75 meter lenger nordvest. Gikk så dit, for å ta den siste brødskiva.
Returnerte på diverse snøfelt mot Kyretjerni, og ned mot Øvre Fagersetvatnet. Skrev meg inn i turboka til Lærdal turlag ved Fagersete, før jeg fortsatte ned Horgedalen, forbi Horgestølen igjen, og til slutt til bilen.
Sliten etter en tur i veldig mye snø, og uryddig stein.

Horgestølen med Bringa og Grytingen bak.

Duveskardnosi

Horgehorna

Toppunktene på Horgehorna, det høyeste til høyre.

En stor og en liten varde på Horgehorna

Skvettebottshøgdene

Mot Hånosi

Fra toppen av Skvettebottshøgdene mot Hånosi

De to topp-punktene på Kråkebergnosi, det høyeste nærmest.

Kråkebergnosi, med sine to varder.